Saker du absolut inte ska säga till personer med ätstörningar

Saker du absolut inte ska säga till personer med ätstörningar

Personer med ätstörningar är väldigt sårbara. Därför gäller det att inte säga fel saker till dem. Här är några meningar du inte bör yttra till en person med ätstörning.

Du som ser så frisk ut kan väl inte ha en ätstörning?
En ätstörning behöver inte nödvändigtvis alltid synas rent visuellt. Det är ett psykiskt problem och beroende på hur länge man haft sin ätstörning och vilken typ av ätstörning det är så behöver det inte synas utåt så mycket som folk tror.  

Gud, vad du har blivit snygg 
Hur menar du att jag såg ut förut? Att säga sådana saker gör bara att du främjar min ätstörning.

Vill du ses för en lunch?
Fin tanke. Men att ses i samband med att vi ska äta är som du borde förstå inte så bekvämt för mig. Jag ses gärna, men fråga inte om mat.

sites/default/files/ätstörnign 4.png

Varför tar du så små portioner?
För att jag har en ätstörning. Det påverkar min hunger och gör mig mindre sugen på mat. För mig är det en utmaning att äta överhuvudtaget. Så var glad att jag ens äter.

Men kom igen, ät bara.
Det funkar inte så. Mat är förknippat med ångest för mig. Jag gör mitt bästa. Men det är inte ”bara att äta” för mig.

Jag förstår dig, en vän till mig hade också ätstörningar
Din omtanke är fin, men med all respekt så förstår du inte alls hur det känns för mig. Ätstörningar är olika från person till person. Du kan förstå att det är jobbigt, men inte så mycket mer än så.

sites/default/files/cover-1133991_1920.jpg

Hur mycket väger du nu?
Du vill att jag med ätstörningar ska väga mig? Ingen bra idé. Ingen bra idé alls.

Du förstår väl att det här är dåligt för dig?
Innerst inne – ja. Men att du kastar det i ansiktet på mig gör inte saken bättre. Välj dina ord klokare.

Tecken på ätstörningar
(Källa: Vårdguiden.se)

1) Du bantar och blir mer och mer upptagen av dina matvanor och din vikt.
2) Du skjuter upp måltider, äter långsamt eller vill äta ensam.
3) Du äter oregelbundet, hoppar till exempel över frukosten eller äter stora mängder “förbjuden” mat när du är ensam.
4) Du tränar överdrivet mycket.
5) Du har svårt att koncentrera dig i skolan eller på arbetet.
6) Du är kritisk till din kropp.
7) Du utvecklar olika tvångsbeteenden, som särskilda sätt att äta vissa saker.
8) Du känner dig nedstämd eller har ångest.
9) Du skadar dig själv eller har självmordstankar.
10) Du gör dig av med det du har ätit genom att till exempel kräkas.

Läs mer på Vårdguiden.se

 

LÄS MER
► 8 saker du aldrig ska säga till någon som försöker gå ner i vikt
► 7 tecken på att du börjar bli utbränd
► Varannan svensk uppfattar sig själv som överviktig

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras