Så slappnar du av – på riktigt

Så slappnar du av – på riktigt

Visst kan det vara skönt att slänga sig i tv-soffan och bara slappa ibland. Men när tv:n eller soffan har oss i sitt våld kan det vara svårt att komma loss. Vi kanske sitter eller ligger stilla en bra stund men känner oss inte alls så där utvilade eller avslappnade som vi hade hoppats på. Då kan det vara dags att slappna av – på riktigt.

Att må bra i stunden är något eftersträvansvärt. Att försöka leva i nuet är ju inte alls så enkelt som det låter och inte något man bara helst plötsligt kan. Här gäller det gamla beprövade ”övning ger färdighet” i allra högsta grad. Vår hjärna svävar lätt iväg till framtida åtaganden eller tillbaka till sådant som redan hänt. Det gäller att fokusera om man ska klara av att vara ”här och nu”.

Yoga dig lugn. Vissa träningsformer, som exempelvis yoga lägger stor vikt vid att vara här och nu. När du väl fått in grunderna kan du börja praktisera dem även i resten av din vardag.

Läs en bok om mindfulness. I dessa får du tips på hur du kan öva upp en medveten närvaro, som är vad mindfulness handlar om. Meditation kan också vara ett bra sätt att komma ner i varv på och hjälpa dig att fokusera på nuet. Prova även att lyssna på en cd med avslappningsövningar. Det kan kännas lite ovant de första gångerna, men ge inte upp! Efter ett tag kommer du antagligen att längta efter de här egostunderna eftersom de erbjuder dig både mental- och fysisk vila.

Undvik att ta med jobbet hem. Hemma ska du kunna koppla av och glömma bort all jobbstress för en stund. Arbetar du hemifrån kan detta naturligtvis vara svårt, men en stängd dörr kan åtminstone symboliskt markera att du på andra sidan börjar din egen tid.

Ett varmt bad, speciellt innan du går till sängs, kan göra underverk för din förmåga att slappna av. Det behövs inget långbad, det räcker med tio minuter!

Fysisk beröring. Något så enkelt som fysisk beröring kan avsevärt förbättra din förmåga att känna dig lugn och harmonisk. Krama dina barn eller din partner så ofta du kommer åt! Är du singel – gå och få massage eller någon annan behandling då och då. Även efter en vanlig ansiktsbehandling känner man sig ofta utvilad och avslappnad.

Koppla ner. Stäng av mobiltelefoner, datorer, surfplattor och tv:n två timmar innan du ska gå och lägga dig. Det underlättar din sömn och får hjärnan att slappna av.

Text: Nenne Nestius

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras