Så prioriterar du hälsan på semestern utan att missa det roliga

Du känner kanske igen mönstret: Man har varit duktig, skött sig, tränat, ätit bra, och sen kommer semestern. Nu ska man unna sig att slappa och äta gott. De goda ambitionerna blir till pannkaka. Det leder inte bara till sämre hälsa under semestern, utan det kan vara svårt att hitta tillbaka till sunda vanor när vardagen drar igång igen. Låter det bekant? Häng med så pratar vi om saken.

Du måste inte gå all in på dåligheter

Du kanske behöver jobba lite med hur du ser på det här med semester? Visst är det härligt att släppa på tyglarna, och det kan finnas krav både från en själv och från omgivningen att man ska ha det lite extra trevligt under semestern. Ofta innefattar det god mat och dryck, ett tillbakalutat liv, sena kvällar, nöjen. Men du kanske inte måste köra ända ner i diket? Du kanske inte måste unna dig total destruktion, bara för att väckarklockan är avstängd? Du kanske inte måste spela bort ALLA pengar på dina favoritspel? (Den här sajten vet från studier de utfört var det finns möjligheter att spela gratis.)

Om du tänker igenom saken i god tid innan du stämplar ut för ledighet, kan du säkert hitta en lagom balans mellan det glada livet och dina långsiktiga mål i tillvaron. Hitta ett nytt upplägg som är anpassat efter semesterns ramar istället för arbetslivet. Istället för det vanliga 5-2-uppdelningen mellan disciplin och avkoppling kanske du kan välja en del av varje dag då du lever sunt, och en annan del då du slår dig löst? Beroende på hur du är lagd kanske det passar dig att leva sunt fram till lunch och sedan släppa på kraven? Du kan börja dagen med en löptur eller promenad, äta en lätt frukost, njuta av att späka dig i vetskapen om att det blir annat om bara några timmar.

Unna dig att må bra

På tal om att unna sig, är det inte lite märkligt att man alltid måste attackera sin hälsa för att känna att man unnar sig något? Om man gräver djupare här kanske man hittar en psykologisk förklaring, men här räcker det med att lyfta frågan: Det du egentligen vill unna dig på semestern är väl att må bra? Precis, och hur mår man bra? Är det genom att göra sånt som man mår dåligt av, eller är det att göra sånt som man mår bra av? Om du kan ägna dig åt excesser när det gäller att chilla och koppla av och gå i skogen, men avstå från att svulla järnet och stanna uppe hela natten, då kanske du får uppleva en semester som du faktiskt mår bra av efteråt. Istället för en semester som du måste återhämta dig ifrån. Tänk igenom saken!

Semester är bra för hälsan

Till sist en glad nyhet: Detta att ha semester är i sig bra för hälsan. Det är bra att komma ihåg när du oroar dig för hälsan i samband med semestern. Många undersökningar visar att en period av avkoppling gör gott för både kropp och själ. Det inte bara känns bra, utan det återspeglar sig i kroppens och själens kemi. En period av avslappning sänker kroppens nivåer av stresshormoner, som är en påfrestning på systemet. Mer och bättre sömn gör att både kroppen och hjärnan återhämtar sig och få tillbaka förlorad vigör. Genom att du får tid över för tanke och meditation kan du också komma närmare din inre kärna, så att säga. Du kan återknyta kontakten med det som är viktigt för dig, och kanske göra några små justeringar av ditt fokus när jobbkarusellen drar igång igen. 

Med andra ord behöver semestern inte innebära en period av försämrad hälsa, utan du kan bevara hälsan och till och med få en bestående positiv effekt med dig från ledigheten – utan att du behöver späka ihjäl dig eller vara en tråkig typ!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras