Så kan en Flowtank revolutionera din träning

* Annons i samarbete med Flowlife *

Flowtank är det nya redskapet som påstås kunna revolutionera träningen – och efter att vi har testat den förstår vi varför. Här berättar vi allt du behöver veta om den unika träningsprodukten som på kort tid har gjort succé i träningsvärlden.

Vill du kunna träna hela kroppen på ett kul och effektivt sätt oavsett var du befinner dig? Då borde du definitivt testa Flowtank, den senaste nyheten från företaget Flowlife. Vid första anblick kan det se ut som ett vanligt träningsredskap, men det finns en avgörande skillnad: den är fylld med vatten.

Genom att träna med en Flowtank får därför kroppen en helt annan utmaning än när du till exempel lyfter en hantel eller skivstång. För att hålla redskapet stabilt måste du nämligen använda i princip alla muskler i kroppen. Samtidigt medför det massvis av praktiska fördelar.

5 anledningar till att träna med en Flowtank

Oavsett om du vill bli så stark som möjligt eller bara är på jakt efter det perfekta redskapet för hemmaträningen finns det alltså goda skäl till att testa en Flowtank. Här är bara några av dem:

1. Du kan anpassa vikten

En Flowtank kan väga som mest 25 kilogram, men den exakta vikten beror helt på mängden vatten. På sidan av redskapet finns markeringar som visar hur mycket vatten du ska fylla den med för att uppnå en viss vikt. Med andra ord är det riktigt enkelt att anpassa hur tung din Flowtank ska vara så att den passar just dig och din träning.

2. Du kan ta med den

När din Flowtank är tömd på vatten kan du enkelt vika ihop den så att den knappt tar någon plats alls. Du kan alltså ta med den och träna i princip var som helst, så länge du har tillgång till vatten. Det enda du behöver göra är att fylla den med tillräckligt med vatten och blåsa upp den, sedan är du redo att träna!

3. Den är mångsidig

En Flowtank har fyra olika handtag. Det innebär att du får ännu fler träningsmöjligheter eftersom du kan hålla den på olika sätt – exempelvis i ena handen, bak på axlarna, på raka armar över huvudet och mycket mer. En annan fördel är att många övningar kommer kännas mer bekväma att utföra eftersom du kan testa dig fram för att hitta det grepp som passar dig bäst.

4. Det är effektivt

Första gången du lyfter en Flowtank kommer du sannolikt bli förvånad över att den känns betydligt tyngre än den egentligen är. Anledningen är att minsta lilla rörelse leder till att vattnet skvalpar fram och tillbaka så att vikten förflyttas.

För att hålla din Flowtank så stilla som möjligt måste du därför använda i princip hela kroppen, inte minst magmusklerna, samtidigt som du förbättrar balansen. Du får alltså riktigt mycket träning på en och samma gång!

5. Det är kul

Är du trött på att göra samma övningar hela tiden? Då borde du definitivt använda en Flowtank. Att träna med den känns inte som någon annan typ av träning, inte ens om du gör samma övningar som du vanligtvis gör med exempelvis en skivstång. Det är därför en enkel metod för att göra träningen mer varierande, vilket också kommer göra att den känns roligare.

5 övningar för att träna hela kroppen med en Flowtank

Sugen på att testa att träna med en Flowtank men är osäker på hur du ska göra? Testa de här fem övningarna för att få kul och effektiv träning för hela kroppen.

1. Knäböj med Flowtank på raka armar

Precis som vid en vanlig knäböj får du träning för hela underkroppen, men även axlarna och magen måste jobba riktigt hårt för att hålla din Flowtank stabil.

  • Ställ dig med fötterna ungefär axelbrett isär. Håll din Flowtank på raka armar över huvudet.
  • Spänn magmusklerna för att hålla överkroppen så stilla som möjligt.
  • Böj på knäna och gå ner i en så djup knäböj som möjligt, utan att lyfta på hälarna eller luta fram överkroppen.
  • Räta på benen och repetera, hela tiden med magmusklerna aktiva.

2. Sittande axelpress

En riktigt effektiv övning som framför allt tränar axlarna, magen och triceps.

  • Sätt dig ner med fötterna en bit isär med raka ben.
  • Håll din Flowtank i handtagen framför bröstet så att handflatorna är vända bort från dig.
  • Spänn magmusklerna och pressa din Flowtank rakt upp tills armarna är helt utsträckta.
  • Sänk kontrollerat ner den och se till att vattnet är så stilla som möjligt. Repetera:

3. Enbensmarklyft

Här får balansen en rejäl utmaning samtidigt som du tränar hela baksidan av kroppen.

  • Håll din Flowtank i båda händerna framför dig med en stolt hållning. Lyft ena foten från golvet och försök hitta balansen så du står så stabilt som möjligt.
  • Sänk ner Flowtanken mot golvet samtidigt som du fäller fram överkroppen och sträcker bak benet. Se till att ryggen är rak hela tiden.
  • Återgå långsamt och kontrollerat till startposition tills du står upprätt igen. Gör likadant med samma sida.

4. Bröstpress

Även om det framför allt är bröstmusklerna som arbetar här måste du också använda så gott som hela överkroppen.

  • Ligg på golvet med böjda armar och Flowtanken ovanför bröstet. Testa dig fram för att hitta ett grepp som känns naturligt, antingen genom att hålla i handtagen eller på utsidorna av den.
  • Pressa din Flowtank mot taket tills armarna är raka och vattnet i den är så stilla som möjligt.
  • Sänk ner den mot bröstet igen.

5. Väderkvarnen

Den här riktigt effektiva varianten av övningen Väderkvarnen ger starka magmuskler, stabila axlar och bättre rörlighet – bland annat!

  • Lyft Flowtanken över huvudet i ena handen så att den ligger lodrätt bakom dig. Ställ dig med fötterna lite bredare än axelbrett isär.
  • Behåll armen rak och fäll fram överkroppen över motsatt ben.
  • Gå så långt ner du kan, det får  gärna sträcka lite i baksida lår.
  • Använd magmusklerna för att räta på dig och återgå till startpositionen.

Vill du ha mer övningsinspiration? Hos Sporthälsas bloggare Fitnessfeministen hittar du ett riktigt kul och effektivt pass som både tränar styrka och kondition med en Flowtank!

Läs mer

▶︎ Här kan du läsa mer och beställa en egen Flowtank!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras