Så håller du formen under jul och nyår

Så håller du formen under jul och nyår

För många är julbord och julgodis förknippat med ångest och oro. En oro över att gå upp i vikt och äta för mycket. Som första punkt är det viktigt att komma ihåg att det inte är det du äter under jul och nyår som påverkar hur din form ser ut resten av året. Det är de kost- och träningsval du gör mellan nyår och jul. Men för den som inte vill att jeansen ska strama för mycket efter nyår har vi dukat upp tio tips för att inte gå upp i vikt under jul och nyår.

 

10 tips för att hålla formen under jul och nyår:

1. Låt inte godsakerna stå framme. Under julen tenderar lussekatter, pepparkakor, glögg och choklad stå framme i var och varannans hushåll – varje dag. Genom att ha sötsakerna framme är det lättare att ta en godbit i farten. Ställ in chokladasken och pepparkaksburken i skafferiet så slipper du bli lockad att ta något sött när du går förbi.

2. Ät i rimliga mängder. Det är lätt att en pepparkaka blir fyra, fem pepparkakor. Ät av det goda, men försök att hålla dig till rimliga mängder. 

3. Välj det godaste. Plocka ut godbitarna från julbordet och hoppa över det du ändå inte tycker är så gott.

4. Njut av maten. Tugga ordentligt och ät långsamt. Njut av både smak och doft. Att kasta i sig maten tenderar ofta i att vi äter för mycket.

5. Duka upp hälsosamma alternativ. Gör goda grönkålssallader, satsa på korv med hög kötthalt och ekologisk julskinka. Har du tid att göra hemgjorda köttbullar, eget vörtbröd och inlagd sill slipper du onödigt socker och andra tillsatser. 

6. Drick måttligt. Alkohol är en riktig kaloribomb. Drick vartannat vatten och var försiktig med öl, glögg, snaps och vin. Likaså med julmust som är en ren sockerbomb.

7. Varva med nyttiga måltider. Byt ut risgrynsgröten till frukost med en hälsosam smoothie, ägg eller naturell yoghurt och bär. Variera pepparkakorna och kola med naturella nötter eller en bit mörk choklad.

8. Ät inte för att vara snäll. När någon bjuder är det lätt att säga ja för att vara artig. Men hur snäll är du mot dig själv om du äter fast du egentligen inte vill? Det är alltid du som bestämmer vad du stoppar i din mun. Att säga nej betyder inte att vara oartig.

9. Umgås aktivt.
Mat och dryck är en central del när vi umgås med nära och kära. Men i stället för en julfika är det minst lika trevligt att spela badminton, bowla eller bara ta en promenad.

10. Prioritera träningen. Glöm inte bort motionen under julens lediga dagar. En promenad, en löptur eller träning hemma är är smidigt om du inte vill besöka gymmet.

 

Läs även: Här är kolorifällorna på julbordet

Foto: Yvonne Lundgren

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras