Så får du bra löpteknik

Så får du bra löpteknik

Springa. Hur svårt kan det va? Inte alls egentligen. Om du hittat en stil där stegen bara flyter på utan besvär och där du kan tänka på annat än att ”placera ena foten framför den andra”. Om du däremot vill bli snabbare eller får ont i kroppen kan det vara bra att se över din teknik. Här listar vi sex punkter att gå igenom för att scanna av för att förbättra din löpteknik.

Det finns lika många löpstilar som kroppar. Därmed går det inte att säga att en stil är mer rätt än en annan, men om du inte är nöjd med din prestation eller drar på dig skador kan du en kort kroppsscanning hjälpa till. Att du ser över din teknik uppifrån och ner genom att checka av vissa punkter som vi går igenom i filmen.

Så får du bra löpteknik – kroppsscanning med 6 punkter 

1. NACKEN. Sänk skuldran och slappna av i nacken. Det är lätt att axlarna åker upp onödigt mycket när du tar i.

2. ARMARNA. Du har stor hjälp av armarna när du springer. Ju mer du böjer dem, ju mer kraft får du t.ex. i backar och vid snabba intervaller. Tänk att de ska pendla bakåt och känn skillnaden med mer kraft från dem.

3. MAGEN. Håll en stark magen. Magen är till stor hjälp för god hållning, att skydda ryggen och att hålla höften stilla. Så lyft bäckenbotten, sug in och spänn åt magen från sidorna. Det gör stor skillnad för löpsteget!

4. HÖFTEN. Tänk att höften driver dig framåt.

5. BENEN. Våga lyft på benen och tänk att du med hjälp av magen suger upp spetsiga knän. Ofta kan stegen behöva kortas ner. Hellre många korta steg än långa älgkliv för att skona knäna.

6. FÖTTERNA. Landa på hela foten med tyngden på främre delen. Att springa på framfoten har länge varit en trend och kan fortfarande vara en bra stil vid snabba intervaller och/eller för den som är van, men annars är det mest skonsamma att landa på hela foten.

Verkar det ändå svårt? Ta chansen till gratis löpcoaching varje onsdag kl 18.00-19.15 vid Salming Runclub powered by SportHälsa som du kan läsa mer om här. Där går det fint att hoppa in även om första tillfället redan varit – vi har 7 tillfällen kvar. Häng med och utvecklas som löpare, oavsett vilken nivå du är på idag. Alla kan vara med. Varmt välkommen!

Text och foton: Anna Lissjanis

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.