Så slipper du gräla under julen

Så slipper du gräla under julen

Julhelgen är i de flesta fall en högtid för mys och avkoppling. Men för åtminstone var fjärde person kan julhelgen också vara upphov till irritation och gräl.

Hur vi firar jul är givetvis olika. För somliga är julen ett tillfälle att återförenas med människor som du kanske föredrar att tycka om på avstånd.  

–        Om du har dåliga erfarenheter av julfirande så kan dessa skapa rädsla för att samma sak ska uppstå igen, menar Mark Urry specialist i vrede.

Därför kan det vara på plats att gå och träna ett pass eller två. Studier har visat att träning kan minska inneboende ilska och kan släppa de spänningar som uppstår.

Tillskillnad mot vad många tror så ska ilska inte enbart förknippas med en negativ känsla utan finns inneboende i vårt system och är en normal känsla som uppstår i samband med att vi känner oss attackerade eller hotade.

Hjärnan upptäcker då faran och kroppen laddas då upp på energi som vi antingen använder för att fly eller gå till attack.

Nathaniel Thom är stressfysiolog och han menar på att vi kan använda vår vetskap om att vi kan komma att bli förbannade:

–        Om du vet med dig att du kommer att ge dig in i en situation där det är troligt att du kommer att bli förbannad så kan du det vara en god idé att gå ut och springa först, säger Thom till Psychologitoday.com.

Redaktionen

SportHälsa

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras