Petter Menning: ”Jag bygger muskler med kikärtor och bönor”

Petter Menning: ”Jag bygger muskler med kikärtor och bönor”

Svenska landslagsmannen i kanot, Petter Menning, är fast besluten om att nå en pallplats i EM- och VM 2018. I en öppenhjärtig intervju med SportHälsa berättar han om tävlingsnerverna, varför han började paddla kanot som 13-åring och hur en till stor del vegetarisk medelhavskost hjälper honom att nå sina mål.

Hur växte intresset för kanotpaddling fram?
– Jag hade testat på andra sporter innan, bland annat fotboll och karate, men det var när jag gick med i Örnsbergs kanotklubb som jag kände mig hemma. För första gången blev jag sedd som en individ, och inte som ”fotbollskillen med nummer 12 på ryggen”. Det var skönt. Kanotpaddlingen var främst en social aktivitet i början, men jag utvecklade snabbt ett sug efter att bli bättre. I klubben paddlade vi ofta runt Reimersholme, och efter bara ett par veckor märkte jag skillnad i hur fort jag kunde ta mig runt ön. Jag gillade att träningen gav tydliga resultat.

Hur var det att tävla i ung ålder? 
– Det var jobbigt de första åren. Jag började tävla redan som 13-åring och var ofta nervös i början. Dessutom hade jag en storebror som gärna utmanade mig i alla möjliga sporter. Han var större och vann alltid. Det tyckte jag var jobbigt.

Trots motgångarna har Petter Menning aldrig tummat på träningstimmarna. Inte heller på kosten. Två år sedan ändrade han sin kosthållning för att till stor del börja äta vegetarisk medelhavsmat. Det är han är glad över i dag.

– Jag ville dra ner på köttätandet både för hälsans och klimatets skull, men visste inte riktigt hur jag skulle göra. Likt en del andra icke-vegetarianer trodde jag att sallader och ersättningsprodukter var det enda som fanns att tillgå. Det var först när jag började samarbeta med det italienska matvaruföretaget Di Luca & Di Luca som jag lärde mig att laga god och näringsriktig medelhavsmat med mycket fokus på bönor och linser. Då blev jag också medveten om att bra kolhydrater, som pasta, ris eller gryner, i kombination med baljväxter, ger kroppen fullvärdigt protein. Då kan man dra ner på köttätandet och ändå bygga muskler – även som elitidrottsman.

Hur har vegetarisk kost påverkat dina idrottsprestationer? 
– I början var jag osäker på hur det skulle fungera att äta mycket vegetarisk mat och samtidigt träna så mycket. Under vintern 2015 bestämde jag mig därför för att testa hur mycket jag kunde öka i styrka samtidigt som jag åt till stor del vegetariskt. På bara två månader gick jag från att lyfta 170 kilo i bänkpress till att slå nytt personbästa på 200 kilo. Jag hade aldrig kunnat drömma om att öka så mycket i styrka på så kort tid. För mig var det ett bevis på att kikärtor, pasta och bönor bygger muskler minst lika bra som kött.

Pastarätten du ser Petter laga är Pasta Ceci som du hittar recept på här.

Och i vardagen? 
– Den största vinsten är att jag mår bättre och känner mig starkare. Dessutom är den vegetariska medelhavsmaten fantastisk god och kroppen känns inte så tung efter en måltid. Med tanke på att jag tränar mellan två och tre gånger om dagen vill jag känna mig fräsch, och det gör jag nu. Sen är jag noga med att få i mig någonting före och efter varje träningspass. Efter hård träning står immunförsvaret mer eller mindre vidöppet som ett fönster, men äter man någonting snabbt så stängs det. Jag brukar ta en bit bönbananbröd som är lätt att baka och enkelt att ha med i väskan.

Som elitkanotist och småbarnspappa har Petter Menning många järn i elden. Därför är det extra skönt att maten går snabbt och lätt att tillaga.

– Ofta äter jag en pasta med vegetarisk sås till lunch, och det tar inte längre tid att förbereda än pastans koktid. Dessutom är baljväxter generellt enkla att variera, billiga och klimatsmarta.

Har du några tips på goda snacks? 
– Vår dotter fyllde år nyligen och det firade vi med barnkalas. Vi bakade sockerfritt bönbananbröd, skar det i mitten som en kaka och gav barnen varsin bit. Föräldrarna var skeptiska i början, men ungarna älskade smaken. Det är jättegott!

Petter Menning ser med spänning på framtiden. Målet är att ta en pallplats i EM- och VM nästa år.

– Jag tävlar ensam i K1 och mitt mål är att nå en medaljplats i EM och VM. Förra året var jag 20 centimeter ifrån en medalj, så den här gången hoppas jag hamna på rätt sida av marginalen.

Vill du också prova Petter Mennings uppladdningsmeny? Du hittar den här.

Intervju: Anna Lissjanis

Text: Mauritz Carlström, mauritzcarlstrom@gmail.com