Nike är världens mest värdefulla sportvarumärke.
Den amerikanska tidskrften Forbes värderar Nike till 103 miljarder och därmed toppar Nike listan över världens mest värdefulla sportvarumärke. Forbes tar fram olika listor och värderar olika branscher och i det senaste numret var det alltså dags för sportbranschen.
De aspekter som Forbes har kikat på är företagens atleter, affärsverksamheter, events samt idrottslag. Överst placerar sig alltså Nike följt av mediajätten ESPN (76 miljarder kronor) och Adidas (34 miljarder kronor). På tio-i-topp återfinns även sportföretagen Reebok (6:e plats, 10 miljarder) och Under Armour (7:e plats, 7 miljarder).
Forbes kommenterar listan och Nikes topplacering såhär:
”Nike som marknadsledare har 38 procent av skomarknaden och att Nikes konfektionsförsäljning ökade med 9 procent under förra året. Under de senaste 18 månaderna har Nike fortsatt att utöka sitt stall av atleter och idrottslag genom att splasha sin swoosh-logotype på fler produkter i fler ligor.”