My Martens: Jag var sockerberoende och vräkte i mig skräpmat

My Martens: Jag var sockerberoende och vräkte i mig skräpmat

Hon var sockerberoende, åt oregelbundet och vräkte i sig skräpmat. I dag är toppbloggaren My Martens mål att gå ner i vikt utan hetsbantning eller att svälta sig själv. För SportHälsa berättar My om hur hon ser på kost i dag och ger sina bästa tips för en hälsosam livsstil.

My Martens

Yrke: Egenföretagare, entreprenör, florist, modell, bloggare.
Instagram: mymartens
Blogg: 
blogg.alltforfaraldrar.se/mammamy/

1. Hur ser din kost ut i dag?
– Jag försöker att äta regelbundet, cirka var tredje timme. Varierad kost med mycket protein som till exempel kyckling och kalkon, varvat med lättare mellanmål i form av ägg, kvarg och nötter. Jag försöker att gå ner mina sista kilon utan att ”hetsbanta” eller svälta mig. Jag håller igång ämnesomsättningen genom att äta regelbundet för att få kroppen att förstå att det är ett minne blott med min tidigare destruktiva kost i form utav oregelbundet ätande, samt tidigare sockerberoende då jag kunde gå en hel dag utan att äta för att sedan vräka i mig skräpmat när jag väl fick blodsockerfall.

2. Vilket är ditt bästa återhämtningsmål efter träning? 
– Det beror på om jag går på kosttillskott eller inte. En protein-shake efter träning är för mig ett bra återhämtning. Annars brukar det bli några skivor kyckling eller kalkon alternativt en kvarg med bär.

3. Vad tränar du helst?
– Jag varierar styrketräning och löpning. Men just nu kör jag på Cinderella workout där jag använder min egna kroppsvikt och en handduk som träningredskap. Det bästa med den träningen är att man kan träna precis när som helst och vart som helst! 

4. Vilken är din favorit träningsövning? 
– Cinderella workout utfallsteg både i sidled och framåt. Den är grym för ben och rumpa! 

5. Vilka råd skulle du ge till den som vill börja äta hälsosammare? 
– Mitt bästa råd är att variera kosten så att den inte blir för tråkig. Men framför allt försöka planera den väl innan, och äta regelbundet för att inte hamna i dem vanligaste ”blodsocker fällorna”. Jag ställer mobilens alarm så att jag kommer ihåg, rena rama skalman klockan!

6. Dina bästa tips till den som vill komma igång med sin träning?
– Det handlar om att bestämma sig. Att komma igång. Att inte jämföra sig med andra utan helt enkelt utgå ifrån sitt eget utgångsläge och sätta ett mål.

7. Vad skulle du säga är nyckeln till att nå sitt hälsomål?
– För mig handlar det om att må bra, att bli stark inifrån och ut. Träningen för mig är som en drog. Jag är beroende utav den och fokuserar på de positiva bieffekterna så som att jag sover bättre, känner mig mindre stressad och fokuserar bättre.

8. Vilket är ditt bästa knep att ta till när motivationen till att träna och äta hälsosamt sviktar?
– Att inte fokusera på det negativa och inte heller sätta för mycket förbud. Utan i stället vara glad och stolt över det man har presterat och att sätta små delmål som gör att man känner att man kommer framåt.

9. Den 20 augusti följer du med på kryssningen Hälsokicken, vad ser du mest fram emot där?
– Det jag verkligen ser fram emot med Hälsokicken är att man får möjligheten att prova på som många olika träningsformer och att få tillgång till så mycket användbar information inom hälsa och välmående. Jag som person är alltid hungrig på att lära mig nya saker och suger åt mig som en svamp när det är någonting som ligger mig varmt om intresset!

 

 

Läs mer om Hälsokicken här

 

Text: Redaktionen

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.