Morgontrött? 8 tips för piggare mornar

morgontrött

Tar de emot rejält när alarmet ringer på morgonen? För dig som är morgontrött kan det kännas som att du ska gå upp mitt i natten – men det finns små tricks för att morgonen ska kännas lite lättare. Så här kan du bli piggare och få saker gjorda på morgonen!

Morgontrött? 8 tips för piggare mornar

1. Låt mobilen vara någon timme innan du ska sova. Mobilen är en energitjuv när det kommer till att ta det lugnt och slappna av på kvällarna. Den plingar till titt som tätt och ljusstyrkan får vem som helst att behöva kisa. Sätt på “stör ej”-läge eller stäng av den så kommer du lättare slappna av och känna av tröttheten.

2. Lägg dig i tid och få dina sömntimmar som du behöver. Vissa behöver 7 timmars sömn och andra behöver minst 8-9 timmar. Ska du upp 6.00 kan ingen klara av att somna vid 02 och tro att kroppen ska orka med vardagen. Ser därför till att gå till sängs minst 7 timmar innan du ska upp för att du ska få tillräckligt med sovtimmar.

3. “If you snoze you lose!” Istället för att sätta fem alarm på morgonen, ställer du mobilen så pass långt ifrån att du måste ställa dig upp och gå några steg för att stänga av alarmet. Det tar emot rejält att gå upp och sen inte lägga sig i sängen igen – men det blir lättare för varje dag som går.

4. Ge dig själv egentid på morgonen. Försök att göra något som du tycker om och som du mår bra av att göra – precis när du har gått ur sängen. Kör ett yogapass, meditera, fixa en lyxfrukost eller läs ett kapitel av en riktigt bra bok.

5. Förbered morgonfixet. Är du seg på morgonen och vet att din morgonhjärna inte orkar med att fixa en massa just då. Se till att göra sånt kvällen innan! Du kommer tacka dig själv för det varje morgon. Lägg fram kläder så du slipper stå ha beslutsångest för det, packa väskan med jobb/plugg-grejer och förbered frukost kvällen innan.

6. Tänd och släpp in morgonljuset i rummet. Hjälp kroppen att ställa om på morgonen så du får tillräckligt med ljus för att piggna till. Det gör allt lite lättare än att gå omkring i ett mörkt rum, då blir du automatiskt tröttare med.

7. Sätt på skön musik när du gör dig i ordning. Vem blir inte glad och pepp av härligt musik på morgonkvisten? Spela upp dina absoluta favoritlåtar för att komma igång med dagen på bästa möjliga sätt.

8. Hitta ditt varför till att gå upp ur sängen. Visualisera redan kvällen innan varför du ska gå upp på morgonen. Vad gör dig exalterad på att kliva ur sängen på morgonen? När du har hittat ditt varför att kliva ur sängen på morgonen kommer det bli lättare för dig att vakna upp och vara taggad på att få börja dagen.

 

Skribent: Sara Petrovic

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras