Mats Nilsson ny VD för Svensk Egenvård

Mats Nilsson ny VD för Svensk Egenvård

Svensk Egenvård organiserar 80 procent av leverantörerna av växtbaserade läkemedel, kosttillskott och hälsolivsmedel på den svenska marknaden. SportHälsa passade på att ställa ett gäng frågor till branschorganisationens nytillträdde vd Mats Nilsson.

 

Vilket är ert främsta uppdrag?

– Vi ska stärka branschens trovärdighet. Det sker till exempel genom utbildning, certifieringsprogram, rådgivning och lobbying både i Sverige och inom EU.

 

Vilken är er största utmaning?

– En stor utmaning för oss är att ge branschen en rättvis exponering i media. Idag är det alltför vanligt att inslag publiceras där kosttillskott, som ju även inkluderar vitaminer, probiotika och mineraler, blandas ihop med prestationshöjande preparat som kanske dessutom köps från osäkra källor. Svensk Egenvård har gett ut mycket omfattande branschriktlinjer för säkra sport- och viktminskningsprodukter och alla våra medlemmar levererar produkter som är bra och säkra för konsumenter.

 

Vilken är din yrkesbakgrund?

– Större delen av mitt yrkesliv har jag befunnit mig inom den politiska världen. Jag har där erfarenheter från riksdag, departement, landsting och kommunpolitiken. Jag har även varit egenföretagare och främst jobbat med IT inom sjukvården.


Din privata relation till hälsobranschen? Äter du groddar till frukost ungefär som man föreställer sig?

– Nja, kanske inte groddar till frukost men jag tycker faktiskt mycket om både groddar och annan grön, hälsosam mat. Jag har ett genuint intresse av hälsobranschen och uppmuntras av att det finns så mycket hälsokost man kan pröva innan man använder läkemedel.


Vilka är framtidsmålen för Svensk Egenvård?

– Vi vill att alla i Sverige som levererar produkter inom egenvård ska vilja vara medlemmar. Att konsumenter litar på svenska leverantörer av kosttillskott och inte behöver oroa sig varje gång ett larm dyker upp i media är också ett viktigt mål för oss. Branschen behöver bli mer öppen, mer tillgänglig och synas mer även utanför hälsokosthyllan.


Vilka är de enligt dig viktigaste egenskaperna hos ett företag för att lyckas i er bransch?

– En kombination av passion för sin produkt, viljan att hjälpa människor till ett bättre och hälsosammare liv samt kunskap om vilka regler som gäller för tillverkning och märkning. Dessutom tror jag man ständigt måste utveckla sin kommunikation med konsumenterna via sociala medier för att delta i debatter, sprida kunskap bjuda på inspiration.


Till sist: dina tre bästa hälsotips?

– Rent generellt är det ju såklart sömn, mat och motion som kommer på topp tre. Nu när det blir mörkare och förkylningstiderna närmar sig kan det vara aktuellt att ta ett kosttillskott som till exempel vitamin D, Omega 3 och en multivitamin. Men jag vill också uppmuntra alla att ibland ta en paus från alla råd media, läkare, dietister, bloggare och vänner så generöst delar med sig av och känna efter vad man själv mår bra av. Att vara nöjd med de val man gör är också något som sänker stressen och bidrar till en god hälsa och välmående!

Text Petra Månström

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras