Mängdträning viktigt inför Vansbrosimningen

Mängdträning viktigt inför Vansbrosimningen

Vansbrosimningen närmar sig med stormsteg. Det börjar för många deltagare bli dags att förbereda sig inför tävlingen, vilket som ny tävlande kan vara svårt att veta hur man gör bäst. Trefaldige vinnaren Mikael Rosén delar med sig av sina bästa träningstips inför tävlingen.

Alla loppen 2016

Lördag 2 juli Vansbro Triathlon
Söndag 3 juli Vansbro Bianchi 120
Onsdag 6 juli Vansbro Swimrun 
Fredag 8 juli Vansbro Halvsim
Fredag 8 juli Vansbro Öppen Älv
Lördag 9 juli Vansbrosimningen
Lördag 9 juli Lilla Vansbrosimningen
Söndag 10 juli Vansbro Tjejsim
Söndag 10 juli Vansbro Kortsim
Söndag 10 juli Vansbro Ungdomssim


– Det gäller först och främst att börja träna simning i tid. Det behöver inte vara i öppet vatten. Det fungerar även bra i bassäng, men det är viktigt med mycket träning, säger Vansbrosimningens ambassadör Mikael Rosén.


I början av juli äger Vansbrosimningen rum i Vansbro i Dalarna. Det finns ännu tid att anmäla sig till tävlingen och lika gott om tid att förbereda sig på rätt sätt för att få en minnesvärd upplevelse i vattnet. Det gäller därför att träna ordentligt för att veta att man klarar av att ta sig igenom loppet.


– Jag tycker att det är viktigt att ha simmat hela sträckan innan loppet. Det gör att man vet att man klarar av det, även om träningen är i en simhall, i ett utebad eller i en sjö, säger ambassadören och fortsätter:


– Det är även viktigt att vara van vid att simma i öppet vatten. Det är svart, det är kyligt, det kan vara kallt och det kan vara svårt att navigera sig framåt. Det kan se ut som att andra simmar åt fel håll, även om de egentligen simmar åt rätt håll.


Träna under uppsikt

Det är viktigt att tänka på säkerheten under simträning i sjö eller hav. Det finns alltid risker med att simma ensam, vilket gör att det är bra att träna under uppsikt.


– Det är fruktansvärt bra att simma i öppet vatten, men det är bra att ha en vän med sig, så att man har koll på varandra. Det är viktigt för säkerhetsaspekten. Det som inte ska hända kan alltid hända.


I vintertider kan det vara lite kyligt att simma utomhus. Det är sålunda inte fel att simträna i bassäng, även om det är en bättre förberedelse att simma i öppet vatten.


– Jag tycker att det fungerar nästan lika bra. Det viktiga är att det är simträning eftersom att uthålligheten i simning sitter lokalt i musklerna. Det spelar ingen roll om man tränat mycket intervaller på land. Det gäller att träna rätt muskler.


Använd våtdräkt i öppet vatten

I öppet vatten kan det även vara svalt på sommaren. Det är därför viktigt att köpa en våtdräkt innan tävlingen för att reda ut kylan, men även se till att dräkten passar den egna kroppsformen.


– Det lär vara så pass svalt att man behöver det. Det är bra att prova den innan, så att våtdräkten inte tränger för mycket mot bröstet. Det kan till och med vara farligt. Den ska dock heller inte släppa in för mycket vatten, men det får man känna av.


Vansbrosimningen är en stor tävling och en del av en svensk klassiker. Det innebär att det kommer att vara många tävlande och anhöriga på plats. Det kan märkas av i trafiken. 


– Det är bra att komma i tid till Vansbro eftersom att eventet tänjer på ortens gränser. Det kan bli kö till centralorten, men även kö när man ska hämta ut startkuvertet.  Det underlättar att vara i tid för att komma i ordning inför tävlingen. Vansbrosimningen, på 3 000 meter, hålls lördagen den 9 juli i Vanån och Västerdalälven i Dalarna. Simmarna tar sig igenom 2 000 meter i ån och 1 000 meter motströms i älven.

 

Foto: Mickan Palmqvist

Text: Sebastian Pearson

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras