Lindahls – En matglad historia

Lindahls - En matglad historia

I drygt 10 år har nu företaget Lindahls mejeriprodukter funnits. Det dröjde inte länge förrän den kända 
Turkiska yoghurten kom in i sortimentet och därmed blev det klart att Lindahls skulle bli en av de främsta på just yoghurt. I dag är sortimentet breddat med
såväl grekisk och rysk yoghurt och skillnaden från
originalet är mer mjölkprotein i den grekiska och
mer fett i den ryska (17% mot 10%).

På Lindahls insåg man tidigt att sättet att nå konsumenterna med sina goda produkter var genom att berätta hur man kunde använda dem och uppleva smakerna genom recept och olika mattips. Allt från enkla husmanskosten till mer avancerade måltider publicerades i en receptbank på internet och i olika tidningsannonser. Framgången lät inte vänta på sig och snart kände ett stort antal konsumenter till den Turkiska gubben. Siffran växte och under 2011 har det gjorts mätningar som visar att närmare 90% känner igen produkten och vet vad den innehåller.
För att ytterligare förbättra sin kommunikation med konsumenterna har Lindahl under 2011 utökat sin närvaro genom QR koder (en slags streckkod som kan skannas av en smartphone) med recept, Facebook och den nya Yoghurtskolan.
Tanken är att berätta om olika fördelar med yoghurt och även tala om var den kommer ifrån och hur den tillverkas. Den vanligaste frågan till Lindahls var alltid- vad är det för skillnad på Greken och Turken? Med ytterligare en naturell avrunnen yoghurt (den ryska) var man tvungen att bli bra på att förklara skillnaderna.

Lindahls är i dag ett mindre företag, men man har ändå lyckats att introducera den Turkiska yoghurten till andra marknader. I Finland har man visat samma tycke som i Sverige och i Norge, Danmark och Baltikum har olika butiker valt att sätta in den i sitt sortiment.
Man kommer fortsätta att satsa på naturell yoghurt som bas, men även komplettera med smaksatta alternativ som erbjuder konsumenter naturliga produkter utan tillsatser,
Ett nytt hälsokoncept kommer att tas fram under 2012 som ska rikta sig till kvinnor och hälsomedvetna.
Man fortsätter givetvis att försöka inspirera och motivera sina kunder att laga mat på naturliga råvaror, genom att förmedla recept, finnas på olika mässor eller evenemang samt skapa annonser som skapar matlust och matglädje.

E-post: konsumentkontakt@lindahlsab.se • Telefon: 036-34 30 70 • www.lindahlsab.se

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.


Innan du spelar på casino utan svensk licens är det viktigt att du har full koll på vad som gäller och vilka casinon som är bäst.