Lär dig sätta realistiska mål

Lär dig sätta realistiska mål

Att sätta upp realistiska och individuella mål är inte alltid det enklaste. Vi jämför oss gärna med andra men i stället poängterar löpcoachen Anna Mellberg vikten av att tävla mot sig själv.

När det kommer till att sätta upp mål med löpningen, ja vilken träning som helst, så är det väldigt individuellt. Vissa strävar kanske efter att kunna springa milen under 40 minuter medan andra har som mål att ta sig runt en mil utan att gå. Det är aldrig bra att jämföra sig med andra, utan stäva alltid efter att tävla mot dig själv.

Det jag tycker är viktigt är att sätta mål som faktiskt är realistiska, som går att nå inom tidsramen du har satt upp. Är du nybörjare inom löpning kanske det inte är sepciellt realistiskt att du ska springa en mara under tre timmar inom några månader. Du kommer antagligen skada dig eller tröttna innan du är framme vid startlinjen. 

Sätt upp dina mål efter hur ditt liv ser ut just nu. Ibland räcker tiden inte till och sätt då inte upp som mål att du ska träna fem dagar i veckan men vet med dig om att du hinner med max tre. Du kommer inte känna någon glädje i dina tre genomförda pass utan misslyckad för du inte tränade fem. Gör du i stället tvärtom och sätt som mål att du ska löpträna två gånger i veckan och styrketräna en så kommer du känna dig bäst i världen när du faktiskt hinner med pass fyra och fem också. 

Delar av min träningsfilosofi är att den mesta träningen ska innebära någon glädje. Om inte träningen är lustfylld så blir den sällan långvarig, för ingen vill hålla på med något som är tråkigt. Jag känner glädje i ganska mycket träning och det tycker jag är bra, att kunna variera sig. Vad vi känner glädje i är väldigt individuellt. När jag säger att jag tycker det är kul att pressa mig till max kan andra rynka på näsan – för deras glädje ligger i att springa långa distanspass t ex. 

Ungefär samma sak gäller när vi ska sätta våra mål för träningen. Det gäller att hitta sin egen motivation och sätta upp mål som är realistiska. Det gäller att få till pusslet och planera efter sina personliga förutsättningar – då lovar jag att du kommer finna glädje i träningen och nå dina mål.

Var också beredd på att kunna ändra dina mål. Jag kan ta mig som exempel. Mitt mål var att springa Göteborgsvarvet under två timmar 2015 men efter att fått springförbud i minst 6 månader så insåg jag att det inte längre är realistiskt. Kommer jag genomföra Göteborgsvarvet kommer jag vara tillbaka på ruta ett igen eller så ligger jag ännu länge bak. Jag kan fortfarande sträva efter mitt mål men kanske inte förrän år utan 2016. Skador kan alltid dyka upp så var därför noga med att kunna planera om, så dina mål gör dig till din bästa version. 

Foto: Christer Svedle

Text: Anna Mellberg, annamellberg.se

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras