Löpning växer som träningsform

Allt fler får upp ögonen för löpning som träningsform. Samtidigt växer intresset bland redan rutinerade löpare att ta ytterligare ett steg i sin träning genom att utveckla sin teknik och bli ännu snabbare.

Löpträning kostar ingenting, kan anpassas helt efter ditt schema och förutsätter ingen avancerad utrustning. Det enda som egentligen behövs för att ge sig ut i spåret är ett par bra skor som passar för din kropp och ditt löpsteg.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort. Med det utbud som finns i dag kan valet av sko verka svårare än beslutet att faktiskt komma igång med löpningen. Lättviktsskor, barfotaskor, neutrala skor eller pronationsskor. Alternativen är många och kan lätt leda till förvirring, även för den mest inbitna löparen.

Därför har vi på SportHälsa testat en rad olika modeller både för dig som är ny ute i spåret och för dig som är en rutinerad löpare men som vill ta ett nytt steg i löparskorna. Varje modell har testats flera gånger och på varierande underlag och därefter betygsatts efter komfort, design, prisvärde, dämpning och vikt. Resultatet ska inte ses som ett facit, utan snarare som inspiration i jakten på rätt sko för just dig.

Några saker som alltid är bra att tänka på när du väljer sko är om du har ett pronerande eller neutralt löpsteg, alltså hur din fotrörelse genom steget ser ut, samt hur pass van du är i spåret. Springer du långa sträckor kanske du ska överväga en stabil sko med bra dämpning. Om du vill prova en barfotasko bör du vara försiktig och låta kroppen vänja sig steg för steg. Detta då vi i västvärlden oftast inte är vana vid att röra oss barfota längre sträckor och därmed inte har byggt upp den bålstyrka, balans och fotmuskulatur som krävs för att kunna springa långa sträckor i sådana skor. Vi riskerar därför att dra på oss onödiga skador om vi går ut för hårt.

Så sunt förnuft, lite eftertanke och mycket glädje ute i löpspåret!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras