Kyla eller inte efter träningspasset?

Kyla eller inte efter träningspasset?

Det finns studier som visar att återhämtningen påskyndas när du kyler ner kroppen efter träningen. Medan andra påstår att träningsresultaten rent utav blir sämre sett till muskelmassa och omkrets.

Tidningen Aktiv träning är en av de som menar att kylbehandling kan vara effektivt för att snabbt komma på banan efter en tuff prestation. Exempelvis att som löpare kyla ner vadmusklerna i ett kallt badkar i tio minuter – något som sägs öka blodcirkulationen i just de muskler som kyls ner.

Andra, till exempel tidningen Tyngre, lyfter upp forskningsresultat som tyder på det motsatta. Sett till de långvariga effekterna visar trenden på sämre resultat både vad gäller ökningar i styrka och muskelmassa, enligt en studie. I studien lades testdeltagarnas underarmar ner i 10 grader kallt vatten i 20 minuter.

Resultaten visade tydligt att gruppen som inte kylde ner underarmen efter träning förbättrade sina värden i alla test medan de med nerkylda underarmar endast fick muskeluthålligheten förbättrad. Kyla tros påverka träningsvärk och upplevd trötthet positivt, men i och med de stora nackdelarna bör den användas sparsamt för den som på lång sikt vill bygga upp sin kropp.

Vad säger ett idrottsskadeproffs om saken?
– Jag ser ingen mening med att kyla ner kroppen efter ett träningspass. Kyla är däremot effektivt vid akuta skador för att få ner svullnaden, tillsammans med högläge och kompression, säger Justus Bejnö som är Athletic Therapist på Camp Pros klinik. 
Kylan blir då en del av återhämtningen och patienten kan snabbare gå vidare till nästa steg i rehabiliteringen.
– Det är ofta svullnaden som begränsar rörligheten i den skadade leden i ett tidigare skede i rehaben, tillägger han.

Kan det finnas en poäng att lägga kyla på en frisk kroppsdel i återhämtningssyfte?
– De konkreta effekterna är begränsade blodcirkulation, men jag ser ingen anledning till att kyla ner en frisk kroppsdel, om man inte har ett extremt hårt pass bakom sig. I så fall om man utövar en kontaktsport med blåmärken av skador och smällar, avslutar han.

Text: Julia Kimell
Bild: Pixabay

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras