Kasta stegräknaren – här är friskvårdsutmaningen som aktiverar alla medarbetare på jobbet

Kasta stegräknaren – här är friskvårdsutmaningen som aktiverar alla medarbetare på jobbet

Öka vardagsmotionen bland kollegorna och ha samtidigt kul tillsammans. Intersport Challenge är marknadens modernaste app- och webbaserade friskvårdskoncept för företag och anställda över hela världen.

Fakta Intersport Challenge

Intersport Challenge är en revolutionerande app- och webbaserad friskvårdsutmaning i lagform där all form av aktivitet räknas. Cykling, yoga, promenad, skidor eller aerobics.

Företag registrerar lag på Intersport Challenge där varje deltagare har ett eget konto. På den sociala plattformen kan deltagarna enkelt följa, peppa och inspirera varandra till en aktivare vardag. Företaget bestämmer själv ett gemensamt mål samt när utmaningen ska börja och sluta. Genom att skapa ett konto på Intersport Challenge motiveras alla medarbetare till en aktivare vardag och har samtidigt väldigt roligt tillsammans.

Se den nya plattformen och mer information på intersportchallenge.se

Att utmana sig själv, sina kollegor eller andra företag, samtidigt som man arbetar i lag är precis vad Intersport Challenge handlar om. Med den nya moderna friskvårdstjänsten blir alla motiverade till en aktivare vardag.

– Den sociala plattformen skapar engagemang hos alla anställda och aktiverar betydligt fler än de som redan tränar. Intersport Challenge går ut på att uppnå ett gemensamt mål där varje individs insats räknas. Många företag väljer att utmana varandra inom olika avdelningar, regioner eller länder. Det företag eller lag som samlar störst antal poäng i genomsnitt under utmaningsperioden vinner, säger Nicholas Roman, ansvarig för Intersport Challenge.

Så fungerar Intersport Challenge
Till skillnad från vanliga stegräknartävlingar är Intersport Challenge mer än bara en tävling med syfte att öka aktiviteten, det är även en utmaning som stärker gemenskapen genom den sociala plattformen. Varje företag skapar lag som enkelt registreras på intersportchallenge.se, där bestämmer företaget även när utmaningen ska börja och sluta. På företagets egna Challenge dashboard kan man sedan följa hur det går för företaget, lagen samt kollegorna. Den sociala plattformen gör att kollegor kan följa varandras aktiviteter och enkelt peppa, kommentera och inspirera varandra.

– Målet med Intersport Challenge är att alla medarbetare ska aktivera sig och göra det utifrån sin egen förutsättning. All form av aktivitet räknas – löpning, styrketräning, yoga, promenader eller golf. Vi samarbetar med världsledande sports tracker appen Endomondo vilket gör att deltagarna även får ta del av den absolut senaste tekniken och utvecklingen inom mobila applikationer inom sport och träning.

Kämpa för en god sak
Deltagarnas aktiviteter registreras direkt i appen eller via hemsidan, därefter räknar systemet ut varje individs kaloriförbrukning utifrån faktorer så som ålder, kön, vikt och längd. Kaloriförbrukning konverteras till Challenge Points och deltagarna kan enkelt följa lagets insats och se hur man ligger till i ställningen.

– Många företag väljer glädjande nog även att koppla på Charity Points till sin utmaning. Genom att samla in Charity Points kan man koppla sin Challenge till ett välgörande ändamål och skänka pengar till en valfri välgörenhetsorganisation. På så vis kämpar alla för sig själv, sitt lag och till en bättre värld. Att träna för en ytterligare god sak är något som engagerar deltagarna lite extra, avslutar Nicholas Roman.

 

Företag som använder Intersport Challenge:

Stora Enso
Som huvudsponsor till Falun VM 2015 ville Stora Enso engagera även den egna personalen i en friskvårdsutmaning. Stora Enso Challenge med skidlegenden Per Elofsson som ambassadör, engagerade över 140 lag från samtliga 15 enheter och bruk i Sverige. Vinnarna fick en oförglömlig heldag på VM arenan i Falun samt fick överlämna Stora Ensos Charity Points insamling till Rädda Barnen på VM scenen.

Klarna
Som en ung organisation i tiden ville Klarna erbjuda sina anställda en lika modern och social friskvårdsutmaning. Med anställda utspridda i nio olika länder blev Klarna Challenge en global utmaning utan några som helst gränser. Därför kändes det väldigt naturlig att deras Charity Points insamling skulle gå oavkortat till Läkare Utan Gränser.

SJ
SJ har använt Intersport Challenge som en återkommande strategisk friskvårdsaktivitet, men där förutsättningarna förändras lite för varje gång. Ena gången kämpar man för sitt lag, nästa gång för sin division, nästa gång blir kanske mot ett annat företag. Det som däremot varit konstant vid varje tillfälle, har varit att samla Charity Points. Tillsammans har SJ:s anställda stolt samlat in mer än 75 000kr till Barncancerfonden.

Se den nya plattformen och mer information på intersportchallenge.se

 

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras