Juice – en riktig sockerfälla!

Juice – en riktig sockerfälla!

Ena dagen säger forskarna att juice är lika dåligt dricka som läsk. Nästa dag sägs det att man helst ska köpa sig en egen juicemaskin och centrifugera och pressa frukter så det står härliga till. Hur hittar man rätt i rådgivningsdjungeln?

Juice i sig är inte onyttigt, men faktum är att sockermängden är hög och mättnaden låg. Problemet ligger i att när du pressar frukten för att få fram juicen och dricker den går det väldigt fort att få i sig en stor mängd kalorier och socker utan att bli mätt. Fibrerna frukten ursprungligen innehöll är till största delen borta. Det är där hela grejen ligger, inte i att juice i sig är onyttigt.

 

Frilagt och bundet socker

Om du tänker dig att du äter apelsinen istället för att göra juice av den då får du också i dig sockret som finns i frukten, men i frukten ligger sockret inkapslat i fibrerna vilket då ger en långsammare blodsockerhöjning. Dricker du juice skjuter blodsockret i höjden direkt eftersom du har frilagt sockret i frukten.

 

Låghydratkost? Skippa juicen

Vill man hålla sin vikt rekommenderar vi att man håller sig borta från juice eftersom det är att dricka kalorier. Det är lätt att dricka för mycket eftersom dryck är så mycket lättare att få i sig än mat. Har du däremot som mål att gå upp i vikt är det bra att dricka juice för de extra kaloriernas skull. Så kom ihåg att juice är inte onyttigt i sig. Även om du vill behålla vikten kan du unna dig ett glas juice, men se till att inte dricka hur mycket som helst. Du kan tänka såhär: Det går åt 4 apelsiner till ett glas juice. Skulle du äta 4 apelsiner rakt av på en gång? Det är rätt mycket fruktsocker faktiskt.

Läs mer: 8 skäl till att äta apelsin

 

Kolla innehållsförteckningen

Gör du din juice själv är det enklare att hålla reda på vad den innehåller och att se till att man blandar upp den med grönsaker till exempel. Fruktjuice innehåller mer fruktsocker än vad grönsaksjuice gör. Kolla på innehållsförteckningen, det som står först är det alltid störst mängd av. Tillverkarna älskar att blanda ut de ”nyttiga” juicerna med äpple och druva som är billiga även fast de marknadsför den som en grönsaksjuice. Bli inte lurad där!

 

Tips till dig som vill dricka juice

Ska du dricka en köpejuice, satsa då på en variant som har fruktköttet kvar och inte blivit processerad flertalet gånger så att viktiga mineraler och vitaminer och fibrer försvunnit. Bättre är det att göra juicerna själv eller för den delen göra en smoothie och behålla hela frukten och allt det goda och mättande i den. Visst, du kommer att förstöra en del av frukten eftersom du mixar, pressar och frukten utsätts för syre. Då förstörs vissa vitaminer och mineraler, men du behåller samtidigt väldigt mycket av det om du fixar din juice eller smoothie själv. Ett bra sätt att få i sig vitaminer och antioxidanter tillsammans med socker i lagom mängd är att dricka dessa ”shots” som du kan göra själv med hjälp av mixer eller juicemaskin. Det blir en tjockare variant av juice, mer lik en smoothie faktiskt. När du gör dina shots gör inte bara en shot, gör några till. Då kan du frysa in och ta fram eftersom du behöver.

 

En favorit är ingefärashot. Gott, uppiggande och bra för immunförsvaret!

/Redaktionen

 

RECEPT INGEFÄRSSHOT

 

2 cm färsk ingefära (gillar du ingefära, brassa då på med mer!)

1 grönt äpple

½ citron, saften

Mixa allt väl, eller kör i juicemaskin. 

 
Läs mer: Därför ska du äta mycket ingefära

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras