Förståelsen för vad vi behöver för att må bra på riktigt ökar, samtidigt som många träningsbudskap fortfarande går ut på att tjäna pengar – på din osäkerhet. Så hur kommer vi ur den här loopen, som gör att många mår sämre istället för bättre? Häng med på Erika Kits Gölevik´s träningsrevolution.
Att träna som du vill känna dig, snarare än för att duga för någon annan är framtidens melodi för att ta bort prestationspressen och få oss att må bra på riktigt. En träningsrevolution som Erika Kits Gölevik, en av Sveriges främsta journalister/tränare/influencers inom branschen, står bakom. Vi har fått en pratstund för att höra med om den spännande och viktiga revolutionen.
Träningsrevolution med Erika Kits Gölevik – vad och varför?
1. Vem är du Erika, för den som inte känner dig sen tidigare?
– Det är den svåraste frågan tycker jag. Jag frågar mig själv det varje dag, brukar jag svara. Haha. Men… jag är tränaren, yogaläraren och journalisten som fått nog av att följa den ström av budskap jag blivit skolad av media och träningsbranschen att använda för att sälja hälsa till kvinnor, nämligen grepp som ”gå ner i vikt”, ”lyft här”, ”platta till där” d.v.s. ”förändra dig så duger du”. Jag tror nämligen att det har motsatt effekt på vår hälsa – vi mår sämre. Och att i princip alla som jobbar med hälsa egentligen vet det, men fortsätter att använda greppet av en enkel anledning: pengar. Det säljer helt enkelt.
Så. Därav ”träningsrevolution” som jag sover, äter, andas just nu. Sen är jag också mamman som älskar att gå ut i skogen men är kass på att komma ihåg att skicka med rätt saker i barnens ryggsäckar och vännen som älskar mysiga middagar och häng, men blir stressad av mingel. Socialt snille ibland, asocial mussla lika ofta. Typ så! 🙂
Foto: Shay Peretz
2. Hur föddes fenomenet Träningsrevolution och vad är ditt syfte?
– Det föddes just i ovan frustration. En vilja att få mig själv och andra att må bättre, men känsla av att känna mig fast i ett språk, fokus och ton som skavde. Mitt syfte är att lyfta frågan, belysa och skapa plats, förutsättning och intresse för förändring. Jag vet att jag inte är ensam om att tycka såhär och jag tänker att om debatten lyfts så kommer vi till slut vara så många som säger ifrån att det helt enkelt blir pinsamt att som media- eller träningsplattform använda de dassig gamla greppen.
3. Är träningsrevolution bra för alla, eller tänker du på en viss grupp människor?
– Träningsrevolution är för den som känner att hen längtar efter något mer, kanske en ny källa till motivation och kanske en ny syn på sig själv, sin kropp och prestation. Hen som vill se träning, sömn, bra mat – att ta hand om sig – som en form av egenkärlek, snarare än något man gör för att man inte riktigt duger utan borde ”fixa till” eller ”förbättra” något.
4. Stora träningsprofiler och media, såsom vi på SportHälsa, är med och påverkar många och har därför ett stor ansvar. Vad är viktigt att tänka på vid våra budskap utåt om vi vill haka på din träningsrevolution?
– Jag tror att det viktigaste vi som jobbar med att på ett eller annat vis ”sälja” hälsa är att vi ställer oss frågan vad vi lägger för värderingar i ordet hälsa och vem jag säljer det till. Om det är ”må bra” vi vill skapa behöver vi också fråga oss om känslan av att ”må bra” kan mätas i kilon, centimetrars eller sekundrar. Eller om dessa siffror endast är en bieffekt av det vi gör för att må bra.
Foto: Kitty Lingmerth
“Jag tror på hälsa som hellre känns bra än ser bra ut. Att se snarare än att synas – ett tidlöst skönhetsideal!”
5. Vad är din vision med Träningsrevolution och din egen verksamhet framöver?
– Min vision är att skapa en stor våg av förändring över hela landet. Jag vill lyfta och stärka kvinnor och få dem att förstå hur fantastiska de är, precis som de är. Jag vill jobba med andra tränare, medieaktörer och influensers för att skapa ett nytt och medvetet sätt att kommunicera. Min dröm är krasst att allt jag pratar om ska bli så självklart att jag inte längre behövs. Vägen dit blir säkert krokig men jag tänker använda alla kanaler och sätt jag kan komma på, exempelvis träningsevent, föreläsningar, podcasts, utbildningar, samarbeten och impulsiva upptåg.
Tack Erika, för dina svar ditt arbete mot en viktig förändring i träningsbranschen!
Jag som chefredaktör på SportHälsa kan bara hålla med om Erikas ord. Om svårigheten att sprida inspiration utan hets och att locka till läsning utan ”quick fix-klickisar”. Det är en utmaning, men viktigt att ta ansvar och som med all träning – vi lär oss av att öva. Det går att presentera hälsa utan pekpinnar om rätt och fel. Jag är med på vågen – är du? /Anna Lissjanis
Följ Erika Kits Gölevik och hennes viktiga träningsrevolution här.