Hur du lever livet starkare – utan sötsug

Hur du lever livet starkare – utan sötsug

Brukar du drabbas av ett intensivt sötsug som släpper först när du ger vika för sötsakerna? Om detta ger dig dåligt samvete och en känsla av att du har dålig karaktär, så hoppas jag att insikten om att dina hormoner påverkar ditt sötsug blir en mental befrielse, som ger dig energi att vilja skapa rätt förutsättningar i din kropp.

Om Jill Holmström

Jill Holmström är Leg.Dietist och driver ett onlineprogram på LevStarkare.se. Hon höll nyligen föreläsningen “Tajt, smart och jävligt lycklig” på Rival i Stockholm. Föreläsningen djupdyker i ämnen hur din kropp mår på insidan och vilka beslut detta får dig att tappa. Föreläsnigen får dig även att se förbi alla högljuda löpsedlar och yttre påtryckningar om att bara vi är smala så är vi lyckade. Lär dig att leva starkare med rätt mat, träning, sömn, stresshantering och extra mycket tid för vardagsglädjen. 

Du styrs nämligen av dina hormoner! Du kan med rätt vanor ta kontrollen och skapa rätt förutsättningar så hormonerna istället jobbar till din fördel. Du kan inte ha undgått att vissa personer kan “äta precis vad som helst” medan andra knappt kan titta på en kaka utan att gå upp i vikt. Jag har mött många kunder som upplever att de tidigare “provat allt” men oftast glömmer de bort att prova det som verkligen fungerar. Istället för att försöka stålsätta dig med viljekraft mot suget så bör du fokusera din tid och energi på att lösa grundproblemet. 

Tack vare mina kunskaper inom näringslära, fysiologi och beteendeförändring har jag hittat en enklare och hållbarare väg som fungerar i praktiken: Våga ät dig mätt på näringsrik mat! Låter det för enkelt? Låt mig förklara:    

Vad du väljer att äta kommer att förändra din uppsättning av tarmbakterier som i sin tur påverkar vilka av dina gener som blir aktiverade och hur ditt immunförsvar reagerar. Låt säga att du regelbundet äter näringsfattig skräpmat. Då kommer de onda tarmbakterierna växa sig starkare och ditt immunförsvar aktiveras för att skydda dig. Detta blir en stress för kroppen. I kombination med livets övriga pusselbitar som ska passas ihop är det lätt att du får för höga nivåer av kroppens stresshormon kortisol.

Detta kommer försämra din sömnkvalité, öka din inlagring att både vätska och fett samtidigt som du kommer få kämpa otroligt mycket hårdare för att bli starkare. Vad du äter påverkar också  hjärnans aktivering av olika signalsubstanser. Detta i sin tur avgör vilka känslotillstånd som uppstår i samband med måltider. Antingen upplever du känslor som lugn, glädje och trygghet eller så upplever du t.ex. oro, ågest och rastlöshet.  

Vad du äter skall inte handla om att få en viss siffra på vågen utan om att skapa rätt förutsättningar för ett inre lugn, en stark kropp och mer tid för livskvalité. 

Du behöver på ett hållbart sätt täcka ditt näringsbehov inom den mängd energi som just din kropp behöver. Det är när vi försöker lista ut vad, när och hur mycket vi ska äta som vi lätt går vilse och krånglar till det för oss själva. Mat ska ge dig energi och inte dränera dig på den.  

Du ska få tre principer att följa:

  • Ät dig ordentligt mätt på färska råvaror 
  • Variera fägerna på råvarorna du äter 
  • Minimera processad mat, socker och alkohol

 En kost baserad på rotfrukter, baljväxter, grönsaker, frukt, bär, ägg, fisk, fågel, havregryn och yoghurt kommer att ge dig stora hälsovinster. Ge kroppen bra mat och du når snabbare till ditt önskade läge än om du fastnar i stressen kring alla förbud kopplat till mat. 

Ha en bra dag! 

Text: Jill Holmström. Leg. Dietist & PT 

Levstarkare.se 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras