Hudvårdsterapeuten: Ät dig till en bra hy

Hudvårdsterapeuten: Ät dig till en bra hy

Hudvårdsprodukter i all ära, men för att få en vacker och bra hy behöver vi fylla på med rätt näring inifrån. Anna Dysholm, medicinsk hudvårdsterapeut tipsar om hur du äter dig till en vacker och bra hy.

Maten som gör underverk för din hy

Antioxidanter har anti-inflammatoriska egenskaper och skyddar cellerna från förstörelse. Dessutom hindrar de tidigt åldrande. Blåbär, katrinplommon, gojibär och mörk choklad är några källor som innehåller en hög andel antioxidanter.

C-vitamin är bra för kroppens kollagenbildning. Kollagenet finns naturligt i kroppen och hjälper hudens struktur och håller den smidig och slät. Denna typ av kollagen kan man inte få i någon rynkkräm så det gäller att äta kiwi, röd paprika, citrusfrukter och broccoli som är rika på C-vitamin.

Zink är ett nödvändigt mineral för din hud. Den hjälper bland annat till att reglera oljeproduktionen i huden, och det är den som påverkar om vi får finnar och plitor. Zink hittar du bland annat i sill, musslor, lamm, ägg, oxkött, vetegroddar, fullkornsprodukter, vetekli, nötter, ris, ärter, morötter, rödbetor, solros och pumpafrön.

Omega 3 hjälper till att förebygga inflammationer. Den essentiella fettsyran ser också till att huden är klar och fuktig och kan hjälpa till att minska rynkor, lugna irriterad hud och även ger bra resultat vid psoriasis, eksem och acne. Lax, valnötter, linfrön, musselolja och hampaolja innehåller ordentligt med essentiella fettsyror.

Fibrer är nödvändiga för att tarmarna ska kunna jobba optimalt med näringsupptaget och för att göra sig av med restprodukter. Fullkorn och fibrer är således livsnödvändiga för en fin, mjuk hud utan orenheter och döda hudceller. Exempel på bra fiberrika livsmedel är bland annat kiwi, äpplen med skal, torkad frukt, surdegsbröd av råg med hela korn, fiberknäcke, bönor och linfrön.

Att ha en sammetslen och fläckfri hy är få förunnat. I själva verket har de allra flesta någon gång problem med acne, fet, torr eller glåmig hy. Något som oftast får oss att köpa dyra hudvårdsprodukter i hopp om att få den perfekta hyn. Det är dock inte så enkelt. Huden påverkas av flera faktorer – inte minst av den kost vi stoppar i oss.

– För att förbättra sin hy är det smart att undvika snabba kolhydrater, socker, snabbmat och transfetter. Detta är näringsfattig kost som inte tas upp av kroppen, istället förbrukas den snabbt och blir till toxiner eller avfall. Men hur mycket huden påverkas av kosten är individuellt, vissa är känsligare än andra, säger Anna Dysholm, medicinsk hudvårdsterapeut på Mediskin Plus.

sites/default/files/ANNA_1.jpgAnna Dysholm

Generellt sätt har män en tåligare hud än kvinnor, men båda könen påverkas positivt av att äta en balanserad kost.

– Oavsett om du är kvinna eller man, ung eller gammal är det viktigt att äta bra mat genom hela livet. Eftersom vi lägger grunden till vår hud när vi är unga är det en fördel att äta rätt från början, då blir hudens funktioner bättre även när vi blir äldre. För ju äldre vi blir, desto långsammare blir kroppens näringsupptag och cellförnyelse.

Satsa på naturligt och näringsrikt
Enligt Anna Dysholm är den bästa kosten för att få en vacker hy varierad och lagad från grunden med färska råvaror.

– Kroppen behöver näringsrik mat. Fisk, baljväxter, nötter, frukt och grönt är positivt för huden. Raw food har visat sig vara fantastiskt för kropp och hud. Detta eftersom råvarorna inte värmts upp över 42 grader. På så vis behåller grönsaker och frukt en större andel av sina vitaminer, mineraler och enzymer än vid konventionell matlagning.

Drick vatten
Förutom att äta näringsrik mat behöver kroppen fyllas på med vatten. Ofta är vi duktiga på att återfukta huden via krämer, men det är ännu viktigare att huden återfuktas inifrån och ut.

– Vatten hjälper huden att binda fukt vilket ökar motståndskraften mot skadliga radikaler. Det hjälper till att urskilja avfallsämnen och rensar ut gifter och toxiner. Vatten gör också att cellförnyelsen blir bättre. Jag rekommenderar att man ska dricka minst två liter vatten varje dag, det motsvarar ungefär ett glas vatten i timmen. Är du fysisk aktiv behöver du dricka ännu mer vatten. 

Men vad kan man göra om man har hudproblem trots att man äter en näringsrik kost?        
– Huden påverkas av flera faktorer. Det är viktigt att sova bra, minska på stressen, sluta röka, motionera och sola försiktigt. Ofta speglar huden hur vi mår, så det gäller att ta hand om sig själv. Undvik att peta i ansiktet under dagen och satsa på hudvårdsprodukter som passar din hy. Det bästa är att få huden analyserad av en hudterapeut för att säkerställa att du använder rätt produkter.

Se till att ha en bra fuktkräm och rengör ansiktet varje morgon och kväll för att avlägsna fett, smuts och makeup. Sedan är det bra att peela ansiktet två gånger i veckan. Det avlägsnar döda hudceller och blodcirkulationen stimuleras. Dessutom blir din hy klarare och fettet på hudytan minskar. Mår man dåligt av sin hy tycker jag absolut att man ska besöka en hudterapeut för att få professionell hjälp. Idag finns flera duktiga kliniker som utför behandlingar för en friskare och vackrare hy, avslutar Anna Dysholm.

 

Text: Redaktionen

3 kommentarer

    Berätta vad du tycker

    Din e-postadress kommer inte publiceras