Hon revolutionerade Stockholms hälskostscen

Hon revolutionerade Stockholms hälskostscen

Ulrika Holm är kvinnan som med sitt Blueberry Lifestyle förändrade stockholmarnas syn på hälsokost för alltid.

Det lite svårtillgängliga, flummiga och kruskadammifa fick en modernare och poppigare förpackning som fler kunde ta till sig. Människor som tidigare aldrig kunnat tänka sig att gå in i en hälsokostaffär upptäckte Blueberrys nyskapande utbud bestående av egenrostad müsli, frukt- och nötblandningar, ekologisk hudvård, sallader, smoothies och mycket mer.

Raw food-bollen och smoothieklasskikern Blueberry Lifestyle med ingredienser som blåbär, agave, nakenhavre och linfrö är två favoriter som funnits med sedan starten.

Klientelet består till största delen av människor i karriären och fördelningen kvinnor/män är 60/40, något som inte har förändrats sedan 2006, då första Blueberrybutiken öppnade på Sibyllegatan. Hälsokedjans modernare framtoning har också bidragit till att fler män vågat sig in  i butikerna.

–        Jag tror att det beror mycket på bemötandet och atmosfären, vi är ju övertygade om att man äter med ögat. Vi är heller inte vegetariska som många hälsoställen är, säger Ulrika Holm, som efter flera år i Londons finansvärld återvände till Sverige för att byta bana och starta företaget hon drömt om.

Visionen var och är fortfarande att inspirera och informera om en mer hälsosam livsstil. Kärnvärdena är mat, människor och miljö och med roliga namn, snygga förpackningar, goda smaker, lite glamour samt glad och engagerad service hoppas Ulrika att Blueberrys budskap ska nå ut till fler.

–        Jag tycker att det handlar om respekt, glädje och en välkomnande atmosfär. Socialt ansvar i kombination med kruskakli kan bli lite för mycket, vi vill inte att folk ska få dåligt samvete för att de inte äter allt som finns butiken. Att gå mot en hälsosammare livsstil är en resam kanske börjar det bara med en smoothie någon gång ibland.

Hur ser svenskens hälsotänk ut om fem år om du får önska?

–        Då ser jag gärna att medvetandegraden bland människor ökar ytterligare. Det bygger på vad vi gör varje dag, det handlar om lånsiktighet. Det är då man kan skapa förändring. Jag hoppas vi kan göra folk mer nyfikna på alternativa val och där tror jag att vi kommer få en hel del hjälp av allergiker och miljörörelsen. Det måste finnas en balans mellan det man tänker, säger och gör. Man ska gå efter sin magkänsla och inte lita för mycket på det som står itidningarna.

Har genomslaget som kvinnlig entreprenör förändrats sedan du startade Blueberry?

–        Jag märker tydligt att vi får mycket större genomslag nu än då. Jag är med i ett kvinnligt företagarnätverk och medier som till exempel Veckans Affärer har gjort mycket för att synliggöra oss – det har hjälpt oss att våga mer. Men jag har träffat på en del kvinnliga entreprenörer som kanske är lite revanschsugna.

Brukar ni få kritik för något och vad är det vanligaste i så fall?

–        Kritiken kan ligga i att folk tycker att det är lite dyrt, men köper de en smoothie hos oss får de ju så mycket mer än om du till exempel köper en läsk. Läsken ger dig vatten, färgämnen och socker. Hos oss får du en riktig hälsoboost fullproppad av nyttiga, ofta ekologiska råvaror som tyvärr inte alltid är jättebilliga. Men de är en betydligt bättre investering för din kropp.

Vilket är ditt bästa råd till andra med entreprenörsdrömmar?

–        Jag är civilekonom i grunden men också hotell- och restaurangutbildad. Man ska alltid utgå från sin passion och ha med sig businesstänket i grunden hela tiden. Lärd dig ekonomi och marknadsföring, sådant måste man ha lite koll på. Räkna med att allt tar dubbelt så lång tid som man tror och gör inga glädjekalkyler – var realistisk.

Petra Månström

SportHälsa

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras