Hetaste träningstrenderna 2016

Hetaste träningstrenderna 2016

Nytt år, nya möjligheter och nya träningspass! Precis som allt annat går det trender inom träningsvärlden. Vi har spanat in hetaste träningstrenderna 2016, vilken blir din favorit?

Träningstrender 2016

 

1. Bärbar teknik. Pulsklockor, aktivitetsarmband, GPS-enheter.

2. Träning med egen kroppsvikt.

3. Högintensiv träning.

4. Styrketräning.

5. Anlita utbildade och professionella träningsexperter.

6. Utbilda sig till personlig tränare.

7. Funktionell träning.

8. Träning för seniorer.

9. Träningsprogram för viktminskning.

10. Yoga.

 

Källa: American Collage of Sports Medicine

 

Förra året utsågs aktivitetsarmbandet till årets julklapp i Sverige. Under nästa år kan vi räkna med att fortsätta se bärbar teknik under träningspassen. I alla fall enligt American College of Sports Medicine som varje år listar årets träningstrender.
– GPS-enheter, pulsmätare, smarta klockor och armband toppar listan över träningstrender 2016. Att det har blivit populärt är inte så oväntat i och med vårt digitala samhälle och teknikens utveckling. Sedan är det ett tecken på att fler vill ha koll på sin träning. Både före, under och efter passet, säger Liselott Kågström, vd på SAFE Education.


Träna med egen kroppsvikt
Att lägga pengar på teknikprylar för att träna effektivt är givetvis inget måste. Vare sig man vill träna enligt trenderna eller inte. På plats nummer två intar träning med egen kroppsvikt listan, något som kan utföras både hemma och på gymmet.
– Träning med egen kroppsvikt har varit populärt även det här året. Likaså funktionell träning som innebär att man utför övningar som efterliknar de rörelser vi gör i vardagen såsom att stödja, hänga, dra och pressa. Genom funktionell träning utvecklas både rörlighet, styrka, balans, stabilitet och kondition. Hit räknas övningar som bland annat armhävningar, knäböj, axelpress och pull-ups. 


Akrobatik och gymnastik

Förutom de klassiska kroppsövningarna kommer allt fler ge sig på akrobatiska och gymnastiska övningar.
– Vi ser ett ökat intresse för att kunna stå på huvud och händer samt för att klara av övningar i romerska ringar såsom muscle-ups. Även inom yogan kan vi komma att se akrobatiska rörelser. Övningarna är inget nytt i sig, men de har fått  ny uppmärksamhet den senaste tiden. Att de har blivit populära kan dels bero på träningsformen crossfit som baseras på övningar från bland annat gymnastiken.


Snabbt och effektivt
Högintensiv intervallträning kommer också stå på mångas träningsschema det kommande året. Det är en träningsform där du presterar maximalt under korta intervaller, vanligtvis i 20-30 sekunder. Därefter väntar några minuters vila innan det är dags för en ny intervall.
– Den här träningsformen passar vårt stressade samhälle eftersom passen är korta och effektiva. Många träningsanläggningar erbjuder numera fria ytor för att kunna komponera ihop sitt eget högintensiva pass i gymmet. Otympliga maskiner har fått lämnat plats till fria ytor med kettlebells, rep, gummiband, ringar och lådor att hoppa på.


Träna med PT

Efterfrågan på personlig tränare fortsätter även under nästa år och målgruppen för personliga tränare är bred.
– Fortfarande är det enskild PT-timme som är mest efter- traktad i Sverige. Att träna med PT i mindre grupp har ännu inte slagit lika stort här som i USA. Största anledningen till att anlita en PT är för att öka träningsmotivationen. Vissa vill ha hjälp med ett grenspecifikt mål såsom att förbättra sin golfsving. De allra flesta behöver dock hjälp med att få ihop vardagspusslet och hitta en balans mellan träning, kost, stress och vila. 

Text: Redaktionen
Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.