Fyra av tio Vasaloppsåkare sätter ”fel” mål

Fyra av tio Vasaloppsåkare sätter ”fel” mål

På söndag är det dags för Vasaloppet och bland åkarna är det vanligaste uppsatta målet sluttiden. Samtidigt orsakar detta mål att många åkare tappar motivation under loppet. ”Att mäta sig på tid är ett av de vanligaste misstagen under just skidlopp, det finns inget annat lopp där yttre omständigheter påverkar sluttiden lika mycket”, säger Michael Thorén, vd för En Svensk Klassiker.

Fyra av tio skidloppsåkare uppger i en ny undersökning att deras huvudsakliga mål på Vasaloppet är sluttiden. Samtidigt menar var sjunde av dem att de tappar motivationen för resten av loppet om de hamnar efter de uppsatta delmålen. Av de som i stället mäter sig på placering, är det endast åtta procent som tappar motivation. Med anledning av detta har Renault i samarbete med En Svensk Klassiker tagit fram Moraklockan, tjänsten som ska få åkarna att fokusera på andra mål under loppet.

– Att mäta sig på tid är ett av de vanligaste misstagen under just skidlopp, det finns inget annat lopp där yttre omständigheter påverkar sluttiden lika mycket. Jag vet många som trots toppform inte klarar delmålen och därmed tappar motivationen halvvägs igenom, det har vi tagit fasta vid och byggt upp en snittåkare som ska hjälpa till att träna hjärnan redan innan startskottet, säger Michael Thorén, vd för En Svensk Klassiker.

Så funkar Moraklockan
Moraklockan är en statistiskt uppbyggd skidåkare som visar hur yttre parametrar spelar in när det kommer till sluttid. Kopplat till data kan åkaren även se hur de rådande väderförhållandena kan försvåra – eller gynna, ett bra resultat.

– Moraklockan, vår statistiska åkare, visar att man inte ska stirra sig blind på själva tiden, trots en halvtaskig tid kan man slå personligt bästa i placeringar eftersom alla påverkas lika mycket av saker som snökvalitet och motvind. Vårt mål med Moraklockan är att få åkarna att skifta fokus på söndag och på så sätt må bättre genom loppet, fortsätter Lars Höglin, Brand Engagement Manager på Renault Nordic AB.

Läs mer om Moraklockan här.

 

Foto: Nisse Schmidt, Bildbyrån

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras