En solig sensommardag, en båt i världsklass och en känsla av frihet ute i skärgården. Patrik Söderholm på Marell boats tog med redaktionen på en tur vi sent ska glömma. Nercabbat dagen till ära.
Hög fart för den fartsugne, mysig omkringputtring i skärgården för den lugne. Det går att använda Marell som en riktig mysarbåt, men om man slår på motorerna på max är det bäst att ha packat undan på picknickbordet innan.
– Min favorit är att ta med mountainbikes och grill och åka längst ut till skärgården. Till Stora Nassa. Det är så underbart med frihetskänslan i den allra yttersta skärgården. Med den totala tystnaden. Det tar knappt 45 minuter att åka dit om jag puttrar på i 35 knop. Det är det som är grejen. Man ska inte åka för fort, men ändå ha kvar känslan av att kunna åka snabbt. Det är underbart.
Användningsområdena är breda på den här typen av båt. Den stora plattan baki gör den utmärkt för dykning, fiske, solbad, kajakpaddling och så mycket annat, beroende på vad man vill ha med sig på turen.
Det är framför allt frihet Patrik känner när han tänker på sina ögonstenar. Det är han som är designern och ägaren till Marell boats. Eller innovatör, som han med all rätt kallar sig. Nu har det gått 28 år sedan han sjösatte sin första båt. Byggt båtar har han gjort sedan han var 14. Och underhållsfritt i ett lättdrivet skrov ska det vara. Hans aluminiumbåtar är nanobehandlade och är bara att hoppa i och åka. Stockholms ytterskärgård är inte särskilt tillgänglig annars för den som förlitar sig till kollektivtrafiken. Som båtägare har man makten.
Inom kort lanseras även en modell med övernattningsmöjligheter på. Men om man ska tro skaparen är det mer genuint att sova under bar himmel.
Stolarna är tre till antalet, och så finns det en vadderad sittbänk och ett bort bakpå. Just stolarna runt ratten är extremt bekväma, och dessutom utrustade med hydraulik. Patrik förklarar att det behövs när man åker riktigt, riktigt snabbt. Han har själv bakgrund inom båtracing. Tillsammans med sina söner i teamet Marell Racing har han vunnit stort både nationellt och internationellt.
– Mjuka, bekväma stolar a och o. Ska man ha prestanda med dubbla 250 hästarsmotorer när man åker i 60 knop behövs det, annars tar kroppen stryk.
När han är på båtmässor lyssnar han noga på vad kunder och potentiella kunder säger.
– Man måste ta vara på alla användbara idéer för att vinna ett ännu bredare segment. Så i dag finns det många tillval man kan göra. Men egentligen spelar det ingen roll att båten har tre skärmar där man kan visa allt från sjökort färdsätt till värmekamera som ser andra båtar även när det är beckmörkt, det viktigaste är att komma ut på sjön. Det är trots allt det som det handlar om.
Det finns två olika storlekar att välja på, en som är 6,5 meter och som denna: 8,5 meter. Trots sin storlek är det lätt att gå i land på öar med den, tack vare ytskiktet i polyuretan, och motorhissarna som oskadliggör motorn på grunda, okända vatten. Dessutom är den förhållandevis bränslesnål med sina 1,5 liter per distans i 30-35 knop.
– Polyuretanskiktet gör att hela båten har som en fender runt hela sig. Det är oömt när man lägger till. Jag älskar att gå i land med en så här tålig båt. Miljön här är rätt unik. Smilbanden hos både kunder och vänner brukar höjas rejält när vi åker. Jag blir aldrig mätt på det här.
En penna fattigare efter en trygg och bitvis väldigt fartfylld färd tar vi iland vid Fotografiska, nära Vikingterminalen. Det är det närmaste vi kommer redaktionen. Undertecknad fick också ta sig en seglats, med ett osäkrare grepp än ägaren.
– Det fina med den här båten är att man aldrig blir fullärd. Man kan köra hur aktivt eller passivt man vill och ställa in allting på väldigt exakta nivåer om man vill. När man köper båten ingår en kurs där vi lär ut de moment som kan bli farliga, så att man vet de yttersta gränserna redan innan man hunnit testa dem själv.
Text och bild: Julia Kimell