Fem tips för att undvika utbrändhet

Fem tips för att undvika utbrändhet

En av Sveriges största folksjukdomar är idag stress och utbrändhet, och pyskisk ohälsa är den vanligaste orsaken till sjukskrivningar i Sverige. Här är 5 tips för att undvika utbrändhet

Fem tips för att undvika utbrändhet

Stress och utbrändhet håller på att bli våra absolut största folksjukdomar. Enligt arbetsmiljöverket blir fler än 32 000 svenskar sjukskrivna varje år på grund av utmattningssyndrom, vilket är en ökning med omkring 70 % (!) på bara fyra år. Vad som är ännu mer skrämmande är att problemen ökar explosionsartat även bland unga.

Vanliga indikationer på utbrändhet är bland annat problem med magen, koncentrationssvårigheter, ångest, känslor av hopplöshet och kraftiga humörsvängningar.

Men hur kan man då förhindra att bli utbränd trots att det är stressigt på jobbet, barnen ska hämtas och hushållet skötas? Nedan ger vi dig fem tips på hur du kan minska risken för att bägaren till slut rinner över!

Organisera och gör en sak i taget

En av de absolut vanligaste anledningarna till utbrändhet är känslan av att känna sig utom kontroll. Detta sker vanligtvis när det är många saker som ska göras på en och samma gång. E-posten ska checkas, möten ska bokas in, rapporter ska fyllas i och någonstans däremellan ska det hinnas med att planera in barnens kalas den kommande helgen.

Att ”mutlitaska” bidrar oftast inte bara till ökad stress, utan även sämre effektivitet. Ett tips är därför att, i den mån det går, göra en sak i taget. Planera din nästkommande dag varje eftermiddag så att du vet exakt hur din dag kommer att se ut när du vaknar upp på morgonen.

Våga säga ifrån

En annan faktor som ofta leder till stress, som är sammankopplad med att känna sig utom kontroll, är att ha för många arbetsuppgifter som måste göras. Många av oss är alldeles för dåliga på att säga ifrån när chefen ställer orimliga krav. Att försöka visa sig duktig och produktiv kan kännas bra i stunden, men straffar sig oftast i längden.

Pröva mindfulness eller yoga

Att mindfulness och yoga är kraftfulla verktyg för att motverka stressrelaterade syndrom är sedan länge klarlagt inom forskningsvärlden. Idag finns mängder med gratis-appar för olika typer av yoga- och mindfulnessövningar. Sätt av en stund varje dag och ladda batterierna, även om det bara är 10 eller 15 minuter.

Ta pauser under dagen

Visst kan det kännas som att du måste jobba i 120 hela dagen när du har mycket att göra. Men underskatta inte vikten av att ta pauser. Paupla Davis Laaack, som skrivit böcker om utbrändhet och stress, rekommenderar en 10-minuters paus minst varannan timme för att kroppen ska kunna återhämta sig.

Skaffa en avslappnande hobby

Att kunna koppla bort vardagsstressen är en otroligt viktig del i att motverka stress och utmattning. Är du en blomsterfantast? Bygg upp ditt eget växthus som du kan sköta om. Gillar du gambling och casino? Kolla då in bäst onlinecasino lista eller några andra nya kasinon. Är det i löpspåret du kan släppa stressen? Varför inte investera i ett par nya löparskor och en pulsklocka för att höja motivationen?

Det spelar med andra ord inte någon större roll vilken hobby du har, bara så länge den får dig att slappna av.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras