Expertens tips för att hålla sitt nyårslöfte

Expertens tips för att hålla sitt nyårslöfte

Nyårslöften är lätt att säga men desto svårare att hålla. Eller? Vi bad beteendevetaren Maria Helander om tips för att hålla sitt nyårslöfte – en gång för alla.

 

Ett nytt år. En ny början. En fräsch start. Denna gång ska jag lyckas med att hålla mina nyårslöften. Brukar du tänka så? Vi är många som bestämmer oss för ett nytt liv eller sundare vanor när klockan har ringt in det nya året. Men vid tolvslaget kommer inget magiskt trollspö att svingas för att ta oss från soffpotatisar till hurtbullar. Det är fortfarande vår egen kraft och motivation som kan ta oss dit vi vill. Hur kan du hjälpa dig själv denna gång?

Vet du vad som är viktigt för dig? Hur kommer det sig att du inte lever efter det idag? Här har du två viktiga frågor att ställa dig själv innan du slipar vidare på dina nyårslöften. Svaren på de frågorna kommer att avgöra om du ska lyckas hålla ditt nyårslöfte eller inte. 

Gör det som är viktigt
Jag vill gå ned 20 kilo. Jag vill kunna springa en mil. Jag vill sluta röka. Det är exempel på bra och mätbara mål. När du vet vad du vill, ställ dig då frågan varför du vill det. Fundera kring vilka drivkrafter som ligger bakom din önskan att lyckas med nyårslöftet, genom att se till dina vinster. Kanske du vill gå ned i vikt för att orka mer, leva längre och äntligen kan börja rida igen. På så sätt hittar du motivationen som ger dig kraft de dagar det känns motigt att knyta på sig löparskorna eller hoppa över kanelbullen. 

Avslöja dina hinder
Nästa steg är att ta reda på hur det kommer sig att du inte redan nu lever som du vill. Kanske du bestämmer dig för att äta sunt, men plötsligt har du svikigt ditt löfte till dig själv och äter istället helt galet. Eller så vill du träna, men kommer inte för dig själv att ta dig till gymmet. Du gör det inte avsiktigt för att sabotera för dig själv, utan för att du i stunden inte upplever att du har något val. Kanske handlade det om att du upplevde stress, trötthet, rastlöshet eller någon annan obehaglig känsla – och för att stå ut med det stoppade du något i munnen. Eller stannade du kvar i soffan istället för att gå till gymmet. 

Ställ dig frågan vad som hindrat dig att nå ditt mål? När du svarat ärligt på den frågan kommer du att ligga steget före dig själv och kan fundera ut strategier hur du kan hantera dina hinder. Kanske behöver du planera vardagen bättre, kanske ska du dra ned på stressen eller be någon hjälpa dig att komma igång. Var din egen coachande vän och fråga dig hur du kan hjälpa dig själv på bästa sätt. 


Checklista inför nyårslöftet

1. Skriv en lista på dina vinster med ditt mål. Denna lista får bli din bästa kamrat under vägen. Ha med listan i fickan, sätt upp den på kylskåpet, läs den varje dag!

2. Ligg alltid steget före dig själv. Hur kan du hjälpa dig själv att överkomma dina hinder?

3. Tänk som en maratonlöpare – börja långsamt för att orka hela vägen. Små förändringar och delmål varje vecka istället för att gå ut hårt och sätta ett för högt mål.

4. Var din bästa vän och coacha dig själv – istället för att klanka ned på dig själv de dagar det inte går lika bra.

5. Kom ihåg att din hälsa är ditt ansvar. Skyll inte på chefen, maken eller omständigheterna. Om du tar ditt ansvar kommer du att förbereda dig på bästa sätt.

6. Ett avsteg någon gång då och då är inte jordens undergång och det innebär inte att du har misslyckats. Återfallen spelar en lika viktig roll i förändringsprocessen, som alla andra steg. De kan lära dig hur du ska lyckas bättre nästa gång. 

 

 

 

sites/default/files/Maria Helander-2.jpg

Foto: Helena Böling

Text: Maria Helander. Beteendevetare, samtalsterapeut och författare. Maria är även expert i SVT:s program “Gift vid första ögonkastet”, mariahelander.se

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras