E-sport – en marknad som växer så det knakar

E-sport – en marknad som växer så det knakar

Något som för bara ett par år sedan ansågs vara en hobby, är idag en TV-sänd sport som bara år 2015 hade över 200 miljoner tittare. E-Sporten har växt lavinartat de senaste åren och har kommit så långt att vissa svenska gymnasium har infört det i läroplanen. Vad är då e-sport för något? Hur har det blivit så populärt och hur ser framtiden för e-sport ut? Det är några av frågeställningarna vi tittar på nedan.

Vad är e-sport för något?

E-sport, som även kallas för elektronisk sport, är ett samlingsnamn för tävlingar i video- och dator-spel. Tävlingarna brukar hållas i spel som exempelvis ”Dota 2”, ”Heroes of Newereth”, ”League of Legends”, ”Counter-Strike: Global Offensive” och ”FIFA”. De tävlande har idag oftast spelande som sitt heltidsjobb och allt mer så dyker nya spelare och tittare upp. De får oftast betalt genom bland annat sponsring, egna Youtube-kanaler, livestreaming och vinstpengar i turneringar. Dessa turneringar är idag så populära att vissa av de direktsänds i TV.

Inget nytt fenomen
Den första kända turneringen man idag känner till hölls redan 1972 vid universitetet Stanford i Kalifornien i spelet ”Spacewar”. 1995 så höll Microsoft en turnering i spelet Doom. Vinnaren av turneringen var Dennis ”Thresh” Fong, som enligt Guiness rekordbok är världens första professionella TV/Dator-spelare. 
I Sydkorea har e-Sport varit väldigt populärt sedan år 2000 då. Redan då kunde spel-proffsen jobba med att spela istället för att ha det som bara en hobby. Framförallt i Sydkorea så har dessa spel-proffs stjärnstatus.  

Så stort i Sverige att det finns med i läroplanen
Sverige har länge varit ett känt e-Sportland. Inte minst med tanke på att Sverige har flertalet lag som vunnit mästerskapstitlar samt att DreamHack har anordnats här varje år sedan 1994. DreamHack är sedan 2004 klassat som världens största LAN. LAN står för local area network och innebär att alla spelare är uppkopplade mot samma nätverk där de kan möta varandra i olika matcher och turneringar. De flesta av dessa turneringar livesänds via både internet och i vissa fall TV. När DreamHack öppnade upp dörrarna till sitt första LAN 1994 så hade de 40 besökare. Till DreamHack Winter 2016 som kommer att anhållas i November så beräknar man att få besök av inte mindre än 50 000 spelare och spelarentusiaster.

Med tanke på hur lavinartat e-Sporten har växt så har även några svenska gymnasium hakat på utvecklingen. 2015 så bestämde sig 3 svenska gymnasium i städerna Stockholm, Ovanåker och Karlstad att göra e-Sport till en del av läroplanen. 3 timmar i veckan ska exempelvis eleverna på el- och energi-programmet i Karlstad spendera på e-Sport.

Betting inom e-Sport
I samma veva som e-Sport har blivit något som följs världen över i allt större omfång så har det även öppnat upp för andra möjligheter som exempelvis betting. På samma sätt som när folk spelar på ett tips, en match eller vem som blir USA:s nästa president, så kan man idag spela på sina favoritlag och spelare. En uppsjö av alternativ finns redan och allt fler är på väg.
Det finns ett flertal spelsajter på nätet som erbjuder e-sport och portalen Casinotopplistan.com har listat fler av dem. Men för att ge er nå¨gra exempel så kan vi berätta att SuperLenny.com är en av spelsajterna som erbjuder betting på e-sport. Förutom att kunna spela på enskilda matcher så går det även att spela på det lag eller spelare man tror kommer att vinna en viss turnering. Cherry Casino, LeoVegas, Bet365, Unibet, Betsafe och Bwin är bara några av alla andra onlinecasinon som erbjuder möjligheten att spela på e-Sportmatcher.
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras