Amerikanska snabbmatskedjan Dunkin’ Donuts är främst känd för att servera munkar och kaffe. Nu meddelar Dunkin’ Donuts att man ska slå upp restauranger med ett sockerrikt utbud även i Sverige.
Dunkin’ Donuts har i dag nästan 11 000 restauranger i 33 länder. Nu ska snabbmatskedjan storsatsa för att inom fem år ha etablerat upp till 50 enheter runtom i landet. De första kommer att öppnas i Stockholm i höst.
– Sverige har en väldigt rik kaffekultur och ligger i toppen när det gäller kaffekonsumtion, säger Dunkin’ Donuts-chefen Paul Twohig i ett pressmeddelande.
Att öppna Dunkin’ Donuts i Sverige betyder att vi kommer få ytterligare en snabbmatskedja som levererar ett sockerrikt utbud med bagels, croissanter, wraps, sandwiches, donuts och muffins. Något som kan leda till en sämre folkhälsa.
– Jag tycker att det är ganska skrämmande hur mycket snabbmat, med näringsfattigt innehåll, som finns i dagens samhälle. Tänk om fler ville satsa på en hälsokedja istället, där vi får näringsrik och nyttig mat som vi även håller oss mätta på länge, utan den omtalade eftermiddagsdippen med sötsuget som slår till. Förutom att det bör finnas nyttigare alternativ så bör även medvetenheten bli ännu tydligare än vad den är idag. Det ohälsosamma kryper tyvärr längre ned i åldrarna vilket kan resultera i både fetma och andra hälsorelaterade sjukdomar, kommenterar Anna Ekvall, hälsocoach.
Läs mer om Annas tankar kring snabbmatskedjor här.
Text: Redaktionen