Länder som är värdar för stora sportevenemang såsom OS och Fotbolls-VM spenderar miljarder för att förbereda sig för de stora eventen. För fotbolls-VM i Ryssland detta år spenderade FIFA 19 miljarder kronor och värdlandet Ryssland ungefär 120 miljarder kronor för förberedelserna. Självklart är det mycket prestigefullt att ordna ett sådant event men finns det också några ekonomiska fördelar? Är fördelarna kortsiktiga eller bidrar de till landets och städernas ekonomiska välfärd i det långa loppet? Vi har tagit en närmare titt på varför länder slåss om att få ordna dessa event och vad det egentligen betyder för dem.
Intäkter & Kostnader
Förutom ganska uppenbara intäkter från verksamhet direkt relaterat till fotbolls-VM, såsom biljettförsäljning och försäljning av fotbollströjor och liknande, finns det även andra intäkter som är svårare att räkna ut.
Först och främst måste alla åskådare äta, bo och betala för sin egen transport. Många köper souvenirer och utnyttjar andra tjänster i staden där de kollar på fotboll.
Men FIFA har hårda krav på länder som håller dessa turneringar. Med de 120 miljarder som Ryssland hade budgeterat för fotbolls-VM byggde de infrastruktur och fotbollsarenor. Ungefär 31 miljarder (ca 25% av hela budgeten) gick till att bygga och renovera arenor.
Finns det några ekonomiska fördelar?
Det finns en uppenbar kortsiktig ekonomisk fördel med att vara värd för ett stort evenemang som fotbolls-VM, dessa inkluderar den ökade turismen under eventet i sig.
Mindre självklara saker är t.e.x. att infrastrukturen som skapas inför dessa evenemang fortfarande finns kvar efter att turneringen avslutats. Bland annat vägar och belysning har förbättrats under förberedelserna inför VM 2018, dessa finns kvar för Rysslands invånare att använda efter att fotbolls-VM är slut. Trots detta utgjorde fotbollsrelaterade förbättringar av infrastrukturen endast 1% av Rysslands totala utgifter under åren 2013 till 2017.
Ryssland har just nu 12 arenor som håller VM-standard och faktum är att många av dessa kommer förbli en symbol för fotbolls-VM och inget annat. Ett bra exempel är arenan i Manaus som användes för fotbolls-VM 2014 i Brasilien. Arenan kostade över 3 miljarder kronor och den användes för endast några VM-matcher, de följande 5 månaderna hade däremot endast 11 event hållits på arenan.
Fotboll, penningspel och odds hör också definitivt ihop. Endast i Storbritannien förväntas spel på nätet att öka med 150% detta år, jämfört med förra året då inget fotbolls-VM hölls. Detta innebär ytterligare intäkter för casinoleverantörerna och skattepengar för de olika länderna. Om du är intresserad av nätspel och letar efter de bästa sidorna för spel på nätet så rekommenderar vi att du tar en titt på HolyMoly Casinos. De har recenserat hundratals casinon, listat de bästa bonusarna och berättar allt möjligt annat intressant angående spel på nätet.
Att vara värd för ett megaevent som detta lyftersåklart också värdlandets anseende inom det internationella samfundet. För turismindustrin är detta definitivt en positiv sak. Resande som tidigare har haft väldigt lite vetskap om landet ifråga, ser plötsligt miljoner människor resa till ett land de aldrig tidigare har rest till. Folk som besökt Ryssland för fotbolls-VM kommer sedan tillbaka från sina resor med historier om mat, kultur, människor och resmål. När de berättar dessa historier för sina bekanta stiger landets anseende som resmål och flera människor kommer sedan se landet som en potentiell semesterdestination. Ett lyckat megaevent är alltså oslagbar PR.
I och med det ökade behovet för logi för turister under fotbolls-VM så byggs också hotell m.m. Dessa behövs för att upprätthålla den eventuellt ökande turismen, om dessa sedan klarar sig efter att turneringen är över är oklart.
Sammanfattning
Det är ingen lätt uppgift för ett land att rättfärdiga ett event som kostar skattebetalarna 120 miljarder kronor. Även fastän det finns några positiva ekonomiska aspekter, verkar allt handla mer om prestige. Faktum är att i princip sponsrar värdlandets regering (med skattemedel) den privata industrin som är professionell fotboll. Till exempel FIFA gjorde en nettoförtjänst på ungefär 20 miljarder kronor på grund av Rysslands investeringar i detta evenemang.
Fotbolls-VM och andra megaevent kommer förbli kontroversiella och med stora budgetar som dessa kommer det alltid finnas folk som hellre vill se dessa pengar spenderas på någonting annat. Den positiva sidan är däremot att fotbolls-VM är en engångsföreteelse för ett land, det är oslagbar PR och det är väldigt osannolikt att samma land någonsin skulle hålla ett fotbolls-VM två gånger. Många gillar att heja på sitt land under en så prestigefylld turnering och det är ju också en stor ära i att vara värd för det mest populära sportevenemanget i världen.