Därför är motion bra för hjärnan

Att träning är bra för kroppen känner de flesta till. När vi tränar bygger vi upp våra muskler, blir starkare och orkar mer i vardagen. Att regelbunden träning dessutom minskar risken för att vi ska drabbas av en rad olika sjukdomar är också bekant för de flesta. Faktum är att det räcker med två till tre träningspass i veckan för att du ska börja må bättre, sova bättre, drabbas av färre förkylningar och minska risken för att drabbas av allvarliga hjärt- och kärlsjukdomar.

Därför är motion bra för hjärnan

Fysiska effekter på hjärnan

Men det är inte lika många som känner till de fysiska effekter som studier visat att träning har på hjärnan. På senare tid har SVT visat en serie program av Anders Hansen (som också sommarpratade 2019 i Sveriges Radio P1) där Anders bland annat förklarar hur hjärnan påverkas av träning. Han tar också upp ämnen som hur stress påverkar hjärnan och hur den frekventa användningen av mobiltelefoner påverkar hjärnan. Anders Hansen är hjärnforskare och baserar sina påståenden på forskning. Det gör det extra intressant och värt att lyssna till. Han berättar också om hur vi kan stimulera våra hjärnor genom andra aktiviteter än träning.

Den forskning som Anders Hansen pekar på visar att träning får fysiska effekter i hjärnan som är mätbara och möjliga att upptäcka genom att röntga huvudet. Genom att titta på hur delar av hjärnan förändras och påverkas av träning är det möjligt att dra slutsatser om hur vi människor påverkas av träning. Bland annat finns det forskning som visar att regelbunden träning förbättrar vårt minne.

Studier har visat att hjärnan hos de som tränar regelbundet åldras långsammare än hos dem som inte tränar regelbundet. Till och med i så hög grad att hjärnan kan utvecklas och ”bli bättre”, bland annat när det gäller förmågan att komma ihåg saker, trots att personen ifråga blir äldre. Och många gånger är åldrandet det som nämns först när det handlar om att minnet försämrat hos en person.

Spänning och intellektuella utmaningar

Samtidigt finns det aktiviteter som kanske är mer oväntade att de är bra för hjärnan. Till exempel finns det forskning som visar att det är bra för hjärnan att titta på TV-serier. TV-serier som True Detective från HBO Nordic innehåller komplicerade, spännande intriger och förväxlingar som sträcker sig över flera säsonger. Det kräver koncentration och fokus och utmanar tittarens hjärna. Schack, matematik och andra intellektuella utmaningar stimulerar också hjärnan på ett positivt sätt. På ett liknande sätt går det att tänka sig att spel som kräver efterforskningar och skapar spänning kan vara stimulerande för hjärnan. Unibet är ett av många spelbolag som erbjuder spel på bland annat hästar, fotboll, ishockey och många andra sporter. Så om du inte älskar att röra på dig finns det ändå sätt att träna sin hjärna på.

Några andra vanliga sätt att träna sin hjärna på är att lösa korsord eller sudoko. I sådana sammanhan brukar även olika kulturella intressen nämnas. Det kan handla om att måla, lyssna på musik eller ägna sig åt andra typer av kreativa sysslor.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras