Dansa dig i form

Dansa dig i form

Vill du hitta ett roligt sätt att komma i form? Gör som deltagarna i Let’s Dance och dansa dig i form!

Vill du hitta ett roligt sätt att komma i form? Gör som deltagarna i Let’s Dance och sett igång och dansa!

 Att dansa är nämligen inte enbart ett skönt sätt att bli på gott humör utan vetenskapliga studier har visat sig vara både hjärngympa och humörhöjare.  

Dans stimulerar vår koncentrationsförmåga och förbättrar dialogen mellan kropp och sinne genom att har också visat sig vara bra både för vår självkänsla, motverkar depressioner och förbättrar vår inlärningsförmåga.

Om du funderar på att börja dansa så finns det flera olika typer av danser som kan förbättra kondition, styrka, koordination samt bränner kalorier.

 

Zumba: Är en sorts träningsdans som kombinerar latinamerikanska rytmer genom salsa, marengue, flamenco där utformad koreografi och enklare rörelsemönster som bränner kalorier och förbättrar konditionen för den som gillar att röra på sig oavsett ålder eller fysisk status.

 

Afrodans:

Jobbar mycket med rytmerna och bygger styrka och koordination där repetition och rörelser anpassade efter deltagarens förmåga förbättrar balans och kondition.

 

Bugg:

Förutom en lättare tidsresa till 80-talets fornstora dagar är bugg fantastisk träning om du tycker om pardans och gillar att improvisera inom fyrafjärdedelstaktens ramar. Bugg tränar hela kroppen och pardansen bidrar också till beröringens läkande konst eftersom beröring människor emellan har visat sig ha terapeutiska effekter.

 

Redaktionen
SportHälsa

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras