Därför ska du sluta äta på språng

Därför ska du sluta äta på språng

Vill du gå ner i vikt ska du inte bara se över vad du äter, utan även hur och var du äter. Det är nämligen inte bara vad du stoppar i dig som har betydelse för ditt midjemått, visar en ny forskningsrapport.

Att äta på språng kan kännas både praktiskt och tidseffektivt, men det är inte särskilt smart eller bra för din hälsa och vikt. Forskare från University of Surrey delade upp 60 kvinnor i tre grupper där en grupp åt en müslibar på gående fot med de andra två åt framför ett tv-program eller medan de satt ner och samtalade med en vän. Efter exprimentet lämnades de med ett uppdukat bord av snacks. Resultatet visade att kvinnorna som hade ätit müslibaren på gående fot åt fem gånger mer choklad än övriga studiedeltagare.

– Att äta på språng kan få bantare att överäta senare på dagen, säger studiens huvudförfattare och forskaren Jane Ogden.

Anledningen till att vi äter mer om vi tidigare har ätit på språng tros vara att vi blir distraherade medan vi går. Vi är inte koncentrerade på maten och hinner inte njuta av den, utan stressar i oss maten medan vi är på väg till något annat. En annan anledning som forskare nämner är även att vi ser promenaden som en form av motion, varför vi tillåter oss att äta mer efteråt. För den som vill gå ner i vikt och slippa sötsug efteråt en måltid är det alltså bäst att sitta ner och äta i lugn och ro, utan att låta sig distraheras av omgivnngen.

Läs mer: Gå ner i vikt med mindful eating

Text: Redaktionen
Foto: Pixabay

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras