Därför ska du promenera 30 minuter om dagen – 10 hälsofördelar

Därför ska du promenera 30 minuter om dagen

Att promenera är både ett smart sätt att ta dig fram och en av de bästa motionsformerna för att upprätthålla en god hälsa. Varför? Här har vi listat 10 hälsofördelar du får av 30 minuters daglig promenad.

Enligt svenska myndigheters rekommendationer bör varje vuxen individ vara aktiv minst 30 minuter per dag. Då rekommenderas en rask promenad i ett måttligt till högt tempo, något som har flera hälsofördelar.

Därför ska du promenera 30 minuter om dagen – 10 hälsofördelar

1. Det är enkelt

Det är ett av det enklaste sättet att motionera på, lättillgängligt för de flesta. Det enda som krävs är ett par bekväma skor för och du behöver inte ens byta om. Ta med dig en vän, partner eller kollega på promenaden så får ni både motion och tid att prata.

2. Minskar stress

När du promenerar gör sig kroppen av med stresshormoner och du får istället ny energi. Dra på dig hörlurarna, sätt på en härlig podcast eller din favoritlista på Spotify. Koppla bort allt stressrelaterat som annars ofta cirkulerar runt i huvudet.

3. Minskar risken för sjukdomar  

Studier har visat att du minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, stroke och diabetes genom att använda denna motionsform.

4. Ökar förbränningen

När du promenerar i rask takt påskyndar du ämnesomsättningen och det i sin tur hjälper kroppen att bränna fett. Ju högre tempo du håller desto fler kalorier bränner du, detta är alltså den ultimata motionsformen för dig som vill gå ner i vikt eller bibehålla din befintliga.

5. Förebygger benskörhet

Vårt skelett består av en levande vävnad som kräver motion för att hålla sig friskt och starkt. Genom regelbunden motion och en sund kost stärker du skelettet och minskar risken att drabbas av benskörhet.

6. Kan förebygga demens

Studier har även visat att en rask promenad på 30 minuter per dag kan förebygga en förlust av hjärnvävnad och flera forskare anser att motion är det bästa sättet att minska risken för att drabbas av demens.

7.  Bättre sömn

Ta en rask promenad på eftermiddagen så kommer det att bidra till en bättre nattsömn. Men undvik att gå allt för sent på kvällen, då kan du nämligen få motsatt effekt och få svårt att somna istället.

8. Du blir gladare

Det sägs också att promenader kan lindra depression och ångest eftersom det hjälper kroppen att producera endorfiner som är kroppens egna lyckohormon.

9. Du håller magen igång

Ett stillasittande jobb och/eller en brist på motion leder till att bukmusklerna inte stimuleras och det i sin tur kan orsaka förstoppning. Med hjälp av raska promenader hjälper du tarmarna att hålla igång och minskar risken att få besvär med förstoppning.

10. Transport och träning i ett

Sist men inte minst är det ju ett ypperligt tillfälle att upptäcka nya platser, få frisk luft, ta dig fram och tillbaka till jobb eller skola, samt uträtta ärenden.

Det finns alltid en, eller 10, goda anledningar till att ta en promenad och 30 minuter har de flesta av oss. Andas och njut av din stund i promenadskorna!

Text: Martina Norling

Behöver du hjälp att hitta rätt bland olika gym, tips på häsloinriktare restauranger, spa, kliniker, jobb och utbildningar inom hälsa – missa inte vår hälsoguide!

 

Följ SportHälsa på Facebook och Instagram @sporthalsa för att inte missa mer inspiration inom träning, hälsa och skönhet.  

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras