Bra mat för bättre hy

Bra mat för bättre hy

Dålig hy? Då kan det vara läge att se över din kost. Huden påverkas av flertalet faktorer – inte minst av den mat du stoppar i dig.

Att ha en sammetslen och fläckfri hy är få förunnat. I själva verket har de allra flesta någon gång problem med acne, fet, torr eller glåmig hy. Något som oftast får oss att köpa dyra hudvårdsprodukter i hopp om att få den perfekta hyn. Huden påverkas dock av flera faktorer. Det är viktigt att sova bra, minska på stressen, sluta röka, motionera, sola försiktigt, använda hudvårdsprodukter som är anpassade efter din hudtyp och inte minst – äta bra mat.  Anna Dysholm, medicinsk hudvårdsterapeut tipsar om maten du bör undvika och vad du i stället ska äta mer av för att få en bra hy.


Mat att undvika för en bra hy

För att förbättra sin hy bör du undvika snabba kolhydrater, socker, snabbmat och transfetter. Detta är näringsfattig kost som inte tas upp av kroppen, i stället förbrukas den snabbt och blir till toxiner eller avfall. Men hur mycket huden påverkas av kosten är individuellt, vissa är känsligare än andra. Generellt sätt har män en tåligare hud än kvinnor, men båda könen påverkas positivt av att äta en balanserad kost. 

sites/default/files/hamburger-527393_640.jpg



Bra mat för bättre hy

Antioxidanter har anti-inflammatoriska egenskaper och skyddar cellerna från förstörelse. Dessutom hindrar de tidigt åldrande. Blåbär, katrinplommon, gojibär och mörk choklad (minst 70 procent) är några källor som innehåller en hög andel antioxidanter.

sites/default/files/blueberries-690072_640.jpg


C-vitamin är bra för kroppens kollagenbildning. Kollagenet finns naturligt i kroppen och hjälper hudens struktur och håller den smidig och slät. Denna typ av kollagen kan man inte få i någon rynkkräm så det gäller att äta kiwi, röd paprika, citrusfrukter och broccoli som är rika på C-vitamin.

sites/default/files/fruit-634364_640.jpg


Zink är ett nödvändigt mineral för din hud. Den hjälper bland annat till att reglera oljeproduktionen i huden, och det är den som påverkar om vi får finnar och plitor. Zink hittar du bland annat i sill, musslor, lamm, ägg, oxkött, vetegroddar, fullkornsprodukter, vetekli, nötter, ris, ärter, morötter, rödbetor, solros- och pumpafrön.

sites/default/files/sunflower-seeds-565275_640.jpg


Omega 3 hjälper till att förebygga inflammationer. Den essentiella fettsyran ser också till att huden är klar och fuktig och kan hjälpa till att minska rynkor, lugna irriterad hud och även ger bra resultat vid psoriasis, eksem och acne. Lax, valnötter, linfrön, musselolja och hampaolja innehåller ordentligt med essentiella fettsyror.

sites/default/files/food-865102_640.jpg


Fibrer är nödvändiga för att tarmarna ska kunna jobba optimalt med näringsupptaget och för att göra sig av med restprodukter. Fullkorn och fibrer är således livsnödvändiga för en fin, mjuk hud utan orenheter och döda hudceller. Exempel på bra fiberrika livsmedel är bland annat kiwi, äpplen med skal, surdegsbröd av råg med hela korn, fiberknäcke, bönor och linfrön.

sites/default/files/cracker-651401_640.jpg


Vatten hjälper huden att binda fukt vilket ökar motståndskraften mot skadliga radikaler. Det hjälper till att urskilja avfallsämnen och rensar ut gifter och toxiner. Vatten gör också att cellförnyelsen blir bättre. Jag rekommenderar att man ska dricka minst två liter vatten varje dag, det motsvarar ungefär ett glas vatten i timmen. Tränar du hårt behöver du dricka ännu mer vatten. 

sites/default/files/lemon-409088_640.jpg 



Foto: Pixabay

Text: Redaktionen

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras