Börja styrketräna – så här gör du

varför träna armarna

Är du nyfiken på styrketräning? Då har du kommit rätt! Här går vi igenom ett antal tips som hjälper dig att komma igång. Artikeln är främst riktad till dig som aldrig tidigare har testat styrketräning, men även mer erfarna styrketränare kan hitta hjälpsamma tips. 

Träning och sport är lika med glädje

Webben är fullt av spännande portaler och platser för den som älskar sport. Tjänster som sportal.se är mycket populära för folk som älskar fotboll och extra spänning framför datorn. Men det är viktigt att ibland röra sig utanför hemmet och träna kroppen, och för det passar styrketräning extra bra. 

Fördelarna med styrketräning

Oavsett om du precis har kommit igång med träningen eller om du har hållit på ett tag så finns det många fördelar med styrketräning. Att utmana kroppens muskler bör vara en naturlig del av allas träningsprogram, inte bara de som vill bygga så mycket muskler som möjligt på kort tid. 

Så tränar och äter du för att maxa din fettförbränning

Här är några trevliga fördelar med styrketräning:

  • Bränn fett. Ju mer muskelmassa du har, desto mer energi förbrukar du under dagen. Det gör dig enklare för dig som vill gå ner i vikt, och att hålla vikten i framtiden.
  • Undvik skador. Det är inte bara musklerna som gynnas av styrketräning. Starka muskler minskar belastningen på lederna, och gör kroppen mer motståndskraftig mot olika situationer där skador kan uppstå, såsom skidåkning, löpning eller helt enkelt bara att lyfta tunga väskor.
  • Bättre sömn och humör. Få saker höjer dopaminnivåerna som ett rejält träningspass, och styrketräning är inget undantag. De flesta som tränar regelbundet vittnar om både bättre sömn, ett jämnare humör och i många fall en bättre självkänsla.

Så här kommer du igång med styrketräningen

Börja med ett enkelt och skonsamt program. Om du känner dig osäker så får du garanterat hjälp av personalen på gymmet – det brukar ingå en instruktion i alla gymkort, där man gemensamt sätter upp ett bra träningsprogram. Målet är att träna hela kroppen regelbundet, med ordentliga vilopauser mellan muskelgrupper, och bygga upp styrkan långsiktigt.

Värm upp. För att undvika skador är det viktigt att du värmer upp före träningspasset. Många gillar att springa eller cykla i 10 minuter. Få upp flåset, värm upp kroppen och gör den redo för utmaningar. 

Välj rätt vikter. Detta är ett område där många gör fel. Antingen väljer de alldeles för lätta vikter (eller lågt motstånd i maskinen), vilket knappt ger någon träning alls. Eller, så tränar de för tungt och skadar sig. Du bör träna med vikter som varken är för tunga eller för lätta. En tumregel är att du ska klara av 8-10 repetitioner (lyft med vikten) innan muskeln är utmattad. Om du klarar fler lyfter du för lätt, och vice versa.

Omväxling ger resultat. Fastna inte i samma program vecka in och vecka ut. När du ändrar om lite i programmet så ”överraskas” kroppen, vilket leder till bättre resultat. Försök att ändra övningar varje månad, så kommer du uppleva resultat snabbare och bli ännu mer motiverad att fortsätta. 

Lycka till med styrketräningen! 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras