Bli stark med rockring – 5 tips som ökar dina träningsresultat

rockring

Mycket av förutsättningen för ett aktivt liv ligger i bålstyrkan. Genom att belasta midjan med en viktad rockring blir du en spelare att räkna med i såväl löpning som i racketsporter med sidomanövrar och livet över lag. Här berättar vi mer och ger dig tips inför sommarens träning.

Rocka andra sporter

Johanna Alitalo är utbildad PT och arbetar som produktspecialist på Sportproffsen.se. Hon berättar om fördelarna med rockring för framsteg i övriga sporter:

– ”När du springer är du i ständig rörelse. I löpning är det inte bara benen som jobbar. Det är i bålen styrkan och explosiviteten sitter”, förklarar Johanna och fortsätter ”Ännu tydligare är det i sporter som tennis och paddel där du gör utfallssteg åt sidan och sträcker dig efter bollar. Kraften i stegen far genom kroppen upp till handen som drämmer till bollen. Det som håller ihop allt är bålstyrkan. Utan den faller slaget platt!” 

Variera med motstånd

Sportproffsen.se specialiserar sig på träningsutrustning för hemmet och rockringar är ett givet inslag i sortimentet. Ringarna, eller ”Hula hoops” som de även kallas, finns i en variation olika tyngder från 1 kilo upp till 2,1 kilo. Det kan vara en fördel att börja med en lättare ring och sedan avancera till en tyngre, men de flesta klarar av en rockring med 1,5 kilos belastning. När man väl hittat explosiviteten i höften gäller det istället att utmana med olika övningar för det du vill uppnå.

Du hittar viktade rockringar från 1 kg till 2,1 kg på Sportproffsen.se

Fördelar vid träning med rockring mot andra magövningar

Det en viktad rockring tillför bålstyrkan, vilket andra magövningar som situps och plankan saknar, är den aktiva koordination och explosivitet som måste till för att hålla ringen i rullning. Att undersökningar dessutom visar att midjemåttet minskar betydligt mer av rockringsträning än andra övningar får ses som väl förtjänad bonus. 

5 tips för ökade träningsresultat med rockring

Här tipsar Johanna Alitalo om hur du kan integrera rockring i ditt träningsupplägg:  

1. Kroppshållning

Kroppen ska hållas rak med huvudet mitt på axlarna. Många börjar med att ställa sig bredbent med fötterna parallellt. Testa istället att sätta den ena foten framför den andra. Vilken du väljer spelar ingen roll, huvudsaken är att det känns bekvämt. Armarna hålls framför kroppen, gärna med respektive hand placerad på motsatt armbåge. Du kan även experimentera med att lägga händerna på hjässan – det kan bli tungt att hålla armarna i luften efter några minuters rockande!

Håll armarna framför kroppen, gärna med händerna på armbågarna. 

2. Explosivitet

När du först sätter fart på rockringen kan det vara klokt att börja högt upp på bröstkorgen. Så köper du dig lite tid att få fart på höfterna innan ringen trillat ner. Sedan är det höften som bestämmer. Glöm tanken att du ska rulla ringen kring midjan – det är höften som i varje varv ger skjuts genom explosiva små skjutsar som ger fart till ett varv till.

3. Balans

När du mästrat tekniken och har kontroll för att låta rockringen snurra varv för varv är det dags att växla upp. Utmana dig genom att hålla ett ben ut åt sidan eller kanske rent av hålla en fot i luften. Den riktigt våghalsige ställer sig på en balansplatta. 

Utmana dig genom att stå på ett ben eller varför inte ge dig ut på en promenad?

4. Koordination

Kan man rocka åt ett håll är andra hållet en baggis. Eller? Du kan bli förvånad över hur utmanande det är att göra exakt samma sak i motsatt riktning, men likväl väldigt viktigt att öva på. Så länge du jobbar med båda benen i löpspåret och tennismatchens bollar kräver slag från alla håll, behöver du vara lika stark i båda sidor.   

5. Kondition

Visste du att femton minuters rockande per dag är allt du behöver för att få effekt? Du behöver inte utföra allt i ett svep: Inled morgonen med fem minuter för att starta dagen, kör tio minuter som uppvärmning innan träningspasset eller varför inte dela upp rockandet som inslag i TABATA-passet?

Fullt utrustad träning för hemmet

Sportproffsen.se vill göra träning tillgänglig för alla genom ett brett sortiment av träningsmaskiner och gymredskap för hemmamiljö. Oavsett om du vill träna hemma, på semestern eller på kontoret så finns redskap i online-butiken för smidig hemleverans. 

Träning som blir av är den träning som är bäst, så se till att utsätta dig för möjligheten att nå dina mål.

▶︎ Beställ rockringar och andra träningsredskap på Sportproffsen.se

Viktade rockringar sätts ihop och plockas isär enkelt med ett lätt tryck på den ovala markeringen. Ett perfekt träningsverktyg att packa med på resan!  

▶︎ Hitta utrustning för sommarträning hos Sportproffsen.se

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras