Bli en bättre löpare med Malin Ewerlöf

Bli en bättre löpare med Malin Ewerlöf

Malin Ewerlöf Krepp har inspirerat många bara genom sina tävlingsresultat. EM-silver och flertalet SM-guld på 800 meter där hon fortfarande innehar det svenska rekordet 1.59.44, är resultat som talar för sig själv.

Efter att ha avslutat sin egen elitkarriär och fött tre barn på tre och ett halvt år och samtidigt funderat över ”vad hon ville göra när hon blev vuxen” var steget att börja som personlig löptränare naturligt. Det blev hetare och hetare med löpning och alla ville springa, men inte bara det.
– Många löpare blev mer och mer intresserade av att lära sig springa bättre och fortare och då insåg jag att det fanns en nisch i det, berättar Malin Ewerlöf Krepp.

Malin håller föreläsningar och arbetar som personlig löptränare och nu i och med hennes nya bok Bli en bättre löpare med Malin Ewerlöf kan vem som helst ha Malin som personlig tränare. Boken riktar sig både till dig som vill komma igång och springa ett par gånger i veckan och till dig som vill utvecklas från motionär till elitmotionär. Att löpning är en träningsform som passar alla är något av det Malin vill framhålla. Dessutom är det enkelt och tidseffektivt.
– Löpning är ett otroligt enkelt sätt att hålla sig i bra form. Det är effektivt och du tränar både hjärta, lungor och ja, hela kroppen, säger Malin.
Många har ont om tid idag och vill dels få ut så mycket som möjligt av träningen på så kort tid som möjligt dels koppla av och rensa huvudet snabbt.
– Den mentala biten i löpning är väl så viktig som den fysiska. Du rensar huvudet och får möjlighet att tänka på nya idéer och möjligheter när du är ute och springer. Många känner av den effekten och för mig är löpning som terapi.

Ett av många tips i boken är triggers, saker som triggar dig, och mål. För att lyckas med sin träning är det otroligt viktigt med mål och Malin har triggers/mål idag som givetvis inte är samma som när hon ville prestera max på ett stort mästerskap.
– Förr i tiden var målet drivet mot att springa på en viss tid, det vill säga väldigt konkreta mål. Ett mål behöver inte vara en mätbar tid eller en tävling utan ett mål kan vara att få in träningen i sitt liv.
Mätbart eller inte. Mål är viktigt för motivationen och är ett av de viktigaste råden som Malin vill ge dig som vill komma igång eller utveckla din löpning. Och oavsett kroppsliga förutsättningar är löpning något som passar alla. I stort sett.
– Det enda som kan hindra dig från att springa är gamla krämpor eller skador, annars kan alla springa. Och det är viktigt att tänka på att man inte behöver ha en perfekt löparkropp för att springa, det går att lära sig springa ändå. Sedan kan inte alla springa lika fort, men det viktigaste är att man springer och inte hur fort man gör det, säger Malin. 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras