Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget

Många behöver dra ner på sitt sockerintag men det är ofta lättare sagt än gjort på grund av ett kraftigt sötsug. Hur gör man egentligen för att bli av med sötsuget? Här får du 4 bra tips!

Tänk efter – varför och när du blir sötsugen?
För att enklare handskas med ditt sötsug måste du veta när och varför det infinner sig. Om du alltid blir sötsugen vid klockan 15.00 kan det vara bra att lägga in ett mellanmål däromkring för att undvika sötsuget. Notera gärna de dagarna du ätit bra och sluppit sötsuget. Vad och när åt du då? Antagligen är det den typen mat du ska äta – vilket kan vara bra att påminna dig själv om när sötsuget kommer en anann dag.

Gå inte hungrig
När brukar du spontanköpa en chokladkaka eller en glass? Jo, när du är hungrig och vill ha något som går snabbt och är gott. Se därför till att hålla dig mätt så slipper du tampas med sötsuget som kommer när du känner doften av kanelbullar vid varje café du går förbi.

sites/default/files/giant-rubber-bear-1089612_1280.jpg

Undvik stora mängder alkohol
När vi druckit stora mängder alkohol blir vi lätt sugna på att äta skräpmat och godis. Att ta ett glas vin kan du såklart göra ibland, men undvik de stora alkoholintagen för dessa gör det svårare att stå emot söta frestelser. Stora alkoholinstag ska såklart undvikas av många andra anledningar – det efterföljande suget efter sötsaker är en.

Sluta ät socker helt
Det bästa sättet att bli av med sitt sug efter socker är helt enkelt att sluta äta socker. Det är givetvis enklare sagt än gjort, men testa att vara helt sockerfri i 2 eller 3 veckor och se hur du mår. Du kommer uppleva en enorm skillnad. Och efter det kommer du inte vilja gå tillbaka till att äta socker lika ofta igen.

Följ SportHälsa på sociala medier 
Facebook
Instagram
 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras