Åtta bästa knepen för att vakna till på morgonen

Åtta bästa knepen för att vakna till på morgonen

Ljus, frukost och regelbundenhet. Självklarheter för de flesta men har du tänkt på att det går att optimera sömncykeln så att du vaknar upp när du är som vaknast? Här är tipsen som ger dig en pigg start på dagen.

Det må vara vår och ljusare än på länge men för många känns det ändå mer lockande att dra täcket över huvudet och snooza så länge det bara går.

Bästa strategin för att vakna upp på rätt sida av sängen är förstås att se till att vara utvilad, sval och lagom mätt redan vid läggdags. Misslyckades du fatalt? Misströsta inte. Det går att rädda stämningen även dagen efter. Här är våra åtta bästa tips för att ge dig de bästa förutsättningarna på morgonen.

 

  1. Ät frukost i tid. Här är vi alla olika men de flesta mår bäst av att äta frukost tidigt för att inte få en förskjutning i dagens matschema. Regelbundenhet är nyttigt för dygnsrytmen. Här har du ett smarrigt frukosttips.

  2. Ljuset är viktigt för att få oss att vakna. Dra därför upp alla rullgardiner och persienner, eller tänd en lampa på vinterhalvåret.

  3. Träna. När på dagen du än tränar gör det att du sover bättre och får en godare sömn. Många vittnar om att morgonträning håller dem igång hela dagen på ett helt annat sätt än om passet sparas till efter jobbet. Speciellt om du tränar kort innan du går och lägger dig.

  4. Kartlägg din ytliga sömn. Vi har djupsömn, drömsömn och resterande hälft består av ytlig sömn. Det är den vi lättast vaknar upp i. Om du befinner dig i djupsömn på din mest frekventa uppvakningstid kan du därför testa att tjäna både tid och lidande på att stiga upp lite tidigare – när du kanske är i en ytligare sömn. Utforska utbudet av appar som kan hjälpa dig att pricka in rätt intervall i sömncykeln.

  5. Skilj sovrummet från arbetsrummet. Bor du trångt har du inget val men att ha som praxis att aldrig jobba i sängen eller sovrummet gör det lättare för dig att se sängen för det den är: något att sova i. Och något att kliva upp från på morgnarna för att glatt ta tag i organiserandet av livet på annat utrymme.

  6. Ha väckarklockan längre bort i rummet. Då är du på riktigt tvungen att stiga upp för att stänga av den. Och då är du ju redan uppe. Utnyttja det.

  7. Stig upp regelbundet. Även när du är ledig. Vakenheten styrs av den inre biologiska klockan.

  8. Tänk positivt. Du kanske är duktig på att berömma andra men glöm inte bort att lyfta dig själv. Ge komplimanger i spegeln och fokusera på det som känns roligt och spännande i ditt liv. Då kan du gå hemifrån med ett leende.

 

 

Text: Julia Kimell

Bild: Pixabay

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.