Att hantera en träningsskada

Träning och skador är tyvärr något som går hand i hand. Medan det finns mycket man kan göra för att förebygga och undvika skador är man aldrig helt garanterad att slippa dem. Att veta hur man hanterar en träningsskada är också något man kan vilja veta.

Professionell diagnos

Även om man tror sig känna igen den typ av skada man har drabbats av ska man aldrig försöka agera som sin egen läkare. Allvarliga skador är något man alltid ska ta till en läkare, sjukgymnast eller liknande utbildad person.

Veta sina begränsningar

En skada behöver inte alla gånger betyda att man är helt oförmögen att träna. Det viktigaste är det skadade området får en chans att vila. Har man exempelvis skadat benet eller foten kan man fortfarande ägna sig åt övningar som bara belastar överkroppen.

Vila kommer först

Att ge kroppen alla möjligheter att vila och återhämta sig bör dock vara den första fokusen. Är träning en stor del av ens vardag kan det vara svårt att ställa om. Försök att hitta något annat som kräver uppmärksamhet och fokus. Det kan vara allt möjligt från att ägna sig åt något hantverk till att spela casino.

Medicinsk godkännande

Har man upplevt en allvarlig skada är det bäst att hålla nära kontakt med vården och följa de rekommendationer man fått under tiden. Slutligen bör man inte gå tillbaka till träningen förrän läkaren ger godkännande.

Börja försiktigt

När återhämtningen är klar gäller det att inte gå tillbaka till sin vanliga träningsregim på en gång. Med en viloperiod kommer man inte vara fullt lika, stark, snabb eller uthållig som man var innan skadan. Uthålligheten är speciellt något som snabbt sjunker när man inte är aktiv. Många brukar rekommendera att man trappar upp träningen gradvis till sin normala nivå. Det brukar ofta ta minst lika länge som man var borta från träningen innan man är tillbaka i form.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras