Atleternas udda träningsupplägg

Det sägs att du behöver lägga ner 10 000 timmar för att bli professionell inom ett specifikt område, men vad som ofta utelämnas är vikten av att spendera dessa timmar på rätt sätt. Frågar du guldmedaljören och löparstjärnan Usain Bolt handlar det om att vara konsekvent, medan vår egen fotbollskung Zlatan Ibrahimovic betonar vikten av att aldrig ge upp, att aldrig vila, vad som än händer. Mästarnas mästare Ingemar Stenmark, , med otaliga Värdscupssegrar och OS-medaljer i bagaget, tycker att utmaningen är det viktigaste. Till Gunde Svan i TV4 sade Stenmark att ”Det är roligt att lära sig cykla, men när man kan är det inget speciellt”. För att ta dig till en högre nivå ska du med andra ord utmana dig själv. Är det några man ska lita på när det kommer till träningsresultat så är det atleterna själva.

Mental träning

Som en viss gammal boxare brukar säga – det är lika viktigt att träna kroppen som att träna käkarna. Den brittiske boxaren Anthony Joshua är inne på samma spår – han lyfter till och med vikter med tänderna. Att lära sig bita ihop när det känns tungt skapar motivation och kan ta dig till en ny träningsdimension, men för det krävs koncentration och övning. Tennisproffset Boris Becker, känd för sin vinnarskalle och intressanta spelstil, använder sig av en oväntad träningsmetod. Han hävdar att casinospel och poker online hjälper honom att förbättra koncentrationsförmågan.

I form året om - måndagsmotivation med LisaKosthållning

När det kommer till atleternas dagliga rutiner finns det tre viktiga hållpunkter – sömn, träning och mat. För många motionärer är målet till en början att gå ner i vikt och trimma kroppen, vilket gör att kaloriintaget minskar och därmed också energinivån. Så fort du har blivit biten av träningsflugan gäller det dock att hitta en kosthållning som bygger upp kroppen snarare än bryter ner den. Att äta rätt kan göra hela skillnaden för resultatet.

Även proffsen stöter på hinder i sin träningsvardag, hur många experter som än kretsar kring dem för att ge goda råd och skapa den bästa lösningen för varje elitidrottare. För några år sedan var till exempel Zlatan inne i en formsvacka och tränarna försökte utreda vad som var problemet. Det visade sig att han hade missat ett av dagens viktigaste matintag under en lång period. Med en vikt på 100 kg och en rörelseförmåga likvärdig en hälften så tung spelare krävs ett mycket högt energiintag för att maximera prestationen på planen. Efter att stjärnspelaren började äta en stadig frukost varje dag förbättrades resultaten avsevärt.

Svensk Friidrott delar med sig av sina kostrekommendationer för den som vill prestera på elitnivå. För en vanlig träningsfantast med 3–5 pass i veckan och ett klassisk frukost-lunch-middag-upplägg kan energiintaget förvåna. För att kunna prestera på elitnivå rekommenderas det nämligen att du, utöver stadiga måltider tre gånger per dag, även ska äta ett gäng mackor med smör och tillhörande juice, eller en stor portion havregrynsgröt med mjölk på kvällen. Gärna även till mellanmål.

Till saken hör att den enorma energiförbrukningen som pågår i en elitidrottares kropp är svår att matcha med ett normalt matintag. Därför är det inte ovanligt att en hel del ”tomma” kalorier, som kakor, chips, godis och snabbmat, slinker ner även i deras varukorgar på snabbköpet. Visst förespråkar Usain Bolt att vara konsekvent i sin träning, men när det kommer till kosthållningen har han en friare inställning. Favoriten är friterade kycklingvingar.

Fysisk träning

Mental träning och kosthållning må vara viktigt för atleten, men det viktigaste är den fysiska biten. Hur ska man träna för att uppnå resultat? Svaren är många ¬– och i vissa fall ganska udda. Den före detta elitlöparen Malin Ewerlöw lockas tillbaka till barndomen då barfotaspring var en självklar del av sommarloven, och hävdar att barfotalöpning är ett bra sätt att tvingas hitta rätt löpteknik. Hon rekommenderar det dock inte till vanliga motionärer, eftersom skaderisken är hög.

När man som svensk pratar om atleter är det svårt att inte nämna Ingemar Stenmark både en och flera gånger, och det här är inget undantag. Vem hade till exempel trott att lindansande rimmar fint med alpin skidåkning? Balans är viktigt i många olika sporter – och kan tydligen hjälpa till att kamma hem en hel del medaljer.

Avslappning

När man ätit bra, övat på att hålla fokus och tränat riktigt hårt – vad återstår då för att nå resultat? Jo, den tredje stöttepelaren i det atletiska palatset – sömnen. Att koppla bort sig från allt vad träningsprogram, tävlingar, matcher och dieter heter är ett måste för att orka upprätthålla den strikta livsstilen som krävs av en atlet. Det är som med Usain Bolts kycklingvingar – ibland måste man avvika från den inrutade vägen för att kunna hitta tillbaka till rätt spår. Och sällan känner man väl sig så frisk och stark som efter en längre, sammanhängande ledighet.

Att lära sig avslappningsövningar som meditation eller olika former av ren, fysisk vila är viktigt för att sömnen inte ska störas. Utan ordentlig sömn försämras resultaten. Ibland kan en semesterresa eller en tur till stugan för att fiska med familjen vara det som behövs att komma ikapp med sömnen och lätta på den stress som gärna byggs upp inför större prestationer och tävlingar.

Återhämtning

Ibland blir det för mycket även för atleter och elitidrottare. Överansträngningar, skador och hårda träningsperioder sätter sina spår och kräver sin återhämtning. Återhämtning är en självklarhet för elitidrottare. Så hur går de tillväga för att komma i fas igen? Zumba, den brasilianska dansträningen som spridit sig och blivit populär över hela världen, är faktiskt en populär träningsform för elitidrottare. Zumban mjukar upp leder och muskler efter hårda träningspass, och fungerar också bra som rehabträning. Vem hade kunnat ana att proffsen kunde släppa loss på det viset?

Säga vad man vill om de där 10 000 timmarna av fullt fokus på en och samma sak – förutom det krävs det också en nästintill perfekt balans mellan sömn, kosthållning och träning för att bli en framgångsrik atlet. Och dessutom en rejäl dos talang. Starka käkben som vet precis hur länge de klarar att bita ihop innan kroppen kräver avslappning och återhämtning är också en rejäl fördel. För att inte tala om att det verkar vara sidospåren som håller atleten på banan – vare sig det handlar om Bolts snabbmat, Stenmarks cirkuskonster eller Beckers casinospelande.

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.