Är isbad bra för dig? Och i så fall på vilket sätt?

isbad

Det har blivit mer och mer vanligt med isbad och kalldusch för att gynna den fysiska och mentala hälsan. Hur kommer sig detta och hur påverkar kylan kroppen?

I det moderna samhället behöver vi inte utsätta kroppen för kyla eller värmen under långa perioder. Om det är för varmt slår vi på ac:n och om det är för kallt skruvar vi upp värmen. Vi lever i en konstant jämn temperatur där våra kroppar inte behöver reglera vår kärntemperatur.

Så funkar isbad

Idén att använda kyla för att gynna hälsan kan verka som en ny metod, men det är en gammal metod där historiska bevis har spårats 4500 år tillbaka i tiden till det forna Egypten. Om vi ​​spolar framåt till modern tid finns det en populär kultur att ta isbad i Finland. 2004 gjordes en studie i Finland om dess hälsofördelar. I studien var det 49 erfarna och 33 ovana isbadare i åldern 30 till 68. De svarade på frågor om deras hälsa. De uppgav problem med depression, sömnproblem, trötthet, somatiska sjukdomar och stelheter. I början fanns det inga stora tecken på förändring. Men efter fyra månader uppgav varje deltagare att de kände sig mer energiska, aktiva och friska. Några av deltagarna som led av fibromyalgi, reumatism och astma kände en minskad smärtnivå.

Så, vad händer när kroppen utsätts för kylan? Docent Pirkko Huttunen förklarar att när kroppen utsätts för kyla utlöser det en stressreaktion. Det sympatiska nervsystemet aktiveras, och hormonet noradrenalin får en ökad frisättning. Så med regelbunden exponering för kyla tränar du kropp och själ att hantera stress på ett bättre och enklare sätt. Huttunen förklarar också hur blodtrycket ökar i det kalla vattnet. Men med regelbunden exponering minskar blodtrycket både i kylan och i stressiga situationer i livet.

Wim Hof-metoden

I dag 2020 finns det en växande trend för att ta kalla duschar och isbad. Och längst fram finns det en man som kallas Iceman som med övning, testning och forskning har kommit fram till sin egen metod som kallas Wim Hof-metoden (efter hans namn Wim Hof). En av hörnstenarna i hans metod är isbad/kalldusch.

isbad
Foto: https://www.instagram.com/iceman_hof/

Detta är hämtat från hans webbplats wimhofmethod.com:

”Den nederländska extrematleten Wim Hof ​​fick sitt smeknamn” The Iceman ”genom att bryta ett antal rekord relaterade till kylexponering inklusive: klättra Mount Kilimanjaro i shorts, springa ett halvmaraton över polcirkeln barfota och stå i en behållare medan den var fylld med iskuber i mer än 112 minuter.

Genom att använda ”kall, hård natur” som sin lärare har hans omfattande utbildning gjort det möjligt för honom att lära sig att kontrollera hans andning, hjärtfrekvens och blodcirkulation och motstå extrema temperaturer. ”

Wim Hof ​​undervisar om kylexponering och lever som han lär. Under karantänen covid-19 ledde han en kallduschutmaning där målet var att ta en kall dusch varje dag genom att börja med kortare duschar på 30 sekunder och i slutändan ta 2 minuter långa duschar. Hans Instagram-konto växte från 800 000 följare till 1,2 miljoner följare.

Vad kan du förvänta dig att uppnå genom daglig exponering för kyla?

  • Mer energi. Du kommer att lära dig att hantera stress bättre och kan fokusera din energi på rätt saker.
  • Starkare immunförsvar. Människor som dagligen isbadar och kallduschar har visat sig ha ett starkare immunförsvar.
  • Förbättrar blodcirkulationen och sänker blodtrycket.
  • Mindre inflammationer. Kroppen kan bättre hantera inflammationer.
  • Stärker nervsystemet. Genom att ta kontroll över kroppen i kylan kommer du att stärka nervsystemet.

Isbad som återhämtningsmetod

Det finns en växande popularitet hos isbadare. Men det finns också personer som är kritiska och studier som motsäger de positiva effekterna av isbad. Under 2017 gjordes en studie om att använda isbad som en återhämtningsmetod. Användning av isbad i professionella sporter är populärt och väl använt. Du kan se fotbollsspelare gå in i isbad direkt efter matcher för att få kortare återhämtningstid. I denna studie deltog 9 idrottare i åldern 19-24 år. De tränade två till tre dagar i veckan där de återhämtade sig med ett 10 minuter långt kallt bad under en period för att jämföra med en 10 minuter lång lågintensiv cykelåterhämtning under en annan period. Efter att ha jämfört testerna gjorda 1, 2, 24 och 48 timmar efter visade de att den lågintensiva cykelåterhämtningen gav bättre resultat.

Foto: https://www.yorkvillesportsmed.com/about

 ”Det kommer alltid att finnas forskning som stödjer båda sidor av denna debatt,” säger Dr Thanu Jey, klinikchef på Yorkville Sports Medicine Clinic. ”Även om mycket av forskningen inte är övertygande till 100%, anser jag att den nuvarande bästa återhämtningen är den som de som regelbundet badar isbad använder sig utav.”

 

 

I början kan det bli för mycket med isbadande. Det kan därför vara en bra idé att ta det steg för steg. Du kan börja bada på våren eller hösten för att vänja dig och efter ett tag kan du utöka det till isbad. Det handlar om att stärka din kropp och själ genom att lära dig att styra över kylan och inte om att låta kylan styra över dig. Så om du använder denna forntida metod på rätt sätt med rätt tankesätt kan du uppnå stora mentala och fysiska hälsofördelar.

Text: Hälsocoach Sebastian Johansson
Hemsida: hälsocoachning.se
Instagram: @coachjohansson

Källor:

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras