Är det svårare för veganer att bygga muskler?

Är det svårare för veganer att bygga muskler? Vi tar en närmare till på hur träningen påverkas av vegansk kost.

Hur påverkas träning av vegansk kost? Att vår kropp påverkas av vad vi äter är i sig inget nytt. Det är snarare en grundläggande vetskap som verkligen är anpassningsbar när det kommer till att påverka vår träning. Det har funnits en missuppfattning om att man på vegansk kost inte kan uppnå samma träningsresultat som en köttätare. Att det inte går att bygga muskler som vegan. Den gamla köttmyten bekräftar Arnold Schwarzenegger när han berättar om hur man i bodybuilding-världen förr talade mycket om att ”riktiga män äter kött” i dokumentären The Game Changers. Att köttkonsumtion skulle vara en grund till muskelbildande är en myt vi kan slå hål på. Men myten kommer från en källa av sanning. Nämligen protein. Protein kan dock utan problem hittas även i växtvärlden.

Protein – varför är det viktigt?

Protein brukar kallas för kroppens byggstenar och ingår i kroppens alla vävnadsceller. Dessutom består hormoner, enzymer och viktiga delar i immunförsvaret av proteiner. Protein är därför viktigt för hela kroppens funktion. Så varför tar man upp detta när det handlar om träning? Muskler består nämligen huvudsakligen av protein. Fysisk aktivitet gör som bekant att man får mer muskler, vilket ökar proteinomsättningen i musklerna. Mycket hård träning leder även till att nedbrytningen av muskler ökar och att musklerna på grund av detta behöver “repareras”. Därför är det viktigt att få i sig protein när man tränar. Här har vi förklaringen till varför det finns ett segment inom träning som består av proteinshakes och proteinbars.

Räcker det att äta plantbaserad kost och förvänta sig goda resultat i träningen? Nej tyvärr inte. Att all vegansk kost skulle vara nyttig är inte helt korrekt. Chips och pommes frites är ju vegansk om man tänker efter. Om man däremot ger sin kropp rikligt med grönsaker och all näring och energi vi finner där, samt kompletterar med växtbaserad fullvärdig protein och bra fett, ja då kommer kroppen må bra och träningen garanterat påverkas positivt. Att enbart en vegansk kosthållning skulle revolutionera träningen är inte sant. Näringsfysiologen Linda Bakkman reder ut vad vetenskapen vet idag i en video från SVT.

Är det svårare för veganer att bygga muskler?

Fullvärdigt protein, eller proteinkvalitet är en till möjlig förklaring till var myten om att veganer inte skulle kunna bli lika starka som köttätare kom ifrån. Protein byggs nämligen upp av cirka 20 aminosyror. Nio av dessa är essentiella och kroppen behöver dem från kosten. Med fullvärdigt protein menas att proteinet innehåller alla de essentiella aminosyror som kroppen behöver i så pass stora mängder att de täcker behovet och samtidigt är möjliga för kroppen att ta upp. De flesta animaliska livsmedel har hög proteinkvalitet. Men betyder det att en plantbaserad kost är sämre för att kunna bygga muskler? Vegetabiliska livsmedel innehåller var för sig oftast inte de essentiella aminosyrorna i tillräckligt stor mängd, men tillsammans kompletterar de varandra. Detta kallas kompletterande verkan. Fiffigt va?

varför träna armarna

Vegansk kost och träning

Tränar man mycket ökar såklart kaloribehovet. Vissa kan uppleva att det är svårt att komma upp i kalorimängden på en vegankost. Ett tips är då att äta oftare och inte vara orolig över mängden mat. Kroppen behöver kalorier för att bygga muskler!

För att förenkla livet kan man använda sig av tjänster som veganska matkassar vilket underlättar planeringen mycket. Det finns bra matkassar inom vegansk mat som är rätt komponerade ifall man tycker det är svårt att hitta på maträtter själv. Att tillgodose sitt behov av mikronutrienter som D-vitamin, jod, järn, kalcium och zink är också viktigt att tänka lite extra på, eftersom man generellt tar upp dessa sämre vegetabiliska källor än animaliska. Vitamin B12 behöver alla veganer ta som tillskott eftersom det inte finns alls i livsmedel från växtriket.

Det finns många kända atleter som är veganer. NFL linebackern Derrick Morgan, MMA fightern James Wilks, fotbollspelaren Lionel Messi, tennisstjärnan Venus Williams, MMA fightern Nate Diaz, distanslöparen Fiona Oakes, NBA basketspelaren Kyrie Irving och olympisk tyngdlyftaren Kendrick James Farris för att nämna några få!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras