Använd hjärnan – håll koll på kolhydrater

Använd hjärnan – håll koll på kolhydrater

Kolhydrater har varit ett hett samtalsämne de senaste åren. Allt fler väljer att dra ner på kolhydraterna och många utesluter dem så långt det bara går. Nu väljer Fazer att bemöta kolhydrathetsen och slå hål på myter genom den nya hälsosajten ”Använd hjärnan”.

– Med Använd Hjärnan vill vi på ett praktiskt och bra sätt slå hål på myter och erbjuda vetenskap om sambandet mellan mat och hälsa på ett lättillgängligt sätt. Vi lutar oss på de nordiska näringsrekommendationerna som i sin tur grundar sig på senaste årens forskning kring sambandet mellan mat och hälsa. Med den forskning som finns i dag, vet vi att det är stor skillnad mellan kolhydrater och kolhydrater, säger Liza Rosén som är produktutvecklare på Fazer och som har disputerat kring rågens hälsofördelar vid Lunds universitet.

Skillnad mellan kolhydrater och kolhydrater
Det finns många olika slags kolhydrater, allt från enkla sockerarter till mer komplexa som exempelvis stärkelse och fiber. De flesta har hört talas om snabba och långsamma kolhydrater. Men blodsockersvar efter måltid är bara en del av hur man kan värdera olika kolhydratkällor.  Under de senaste åren talas det mer om kvalitetskolhydrater för att göra skillnad på olika kolhydraters egenskaper och effekter i kroppen.

– Kvalitetskolhydrater är ett begrepp som ofta används om kolhydratrika produkter, som bidrar till ett stabilt blodsocker, håller oss mätta samtidigt som de är rika på fiber, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Grovt bröd, rotfrukter och frukt är exempel på kolhydratrika livsmedel med mervärden utöver själva kolhydratinnehållet, förklarar Liza Rosén.

Varför behöver kroppen kolhydrater?
– Kolhydrater är det bränsle som kroppens celler enklast får energi ifrån och många kolhydratrika livsmedel är även rika på näringsämnen såsom fiber, vitaminer och mineraler. Maten vi äter fungerar som bränsle. Att ge kroppen dåligt bränsle kan, precis som när bilen får fel bränsle, resultera i att vi rör oss sämre. Dagens ibland intensiva diethysteri skapar lätt fokus på vad vi inte ska äta, men i stället är det bättre att tänka på vad vi behöver äta för att kroppen ska orka med i vardagen. 

Vilken betydelse har kolhydrater för den som tränar?
– Om du tränar är kolhydrater viktiga då de laddar glykogendepåerna i musklerna. Efter träningspasset behöver vi äta för att på bästa sätt bygga upp kroppen och få effekt av träningen. Då är kolhydrater i kombination med protein utmärkt för att återuppbygga muskler och stötta immunförsvaret.

Många påstår att man går upp i vikt av att äta kolhydrater?
– Viktuppgång sker när energiintaget överskrider energiåtgången, oberoende om energin kommer från fett, protein eller kolhydrater. 1 gram kolhydrater ger 4 kalorier, 1 gram protein ger också 4 kalorier. 1 gram fett ger 9 kalorier och ett gram alkohol ger 7 kalorier.

Slutligen, måste vi verkligen äta kolhydrater?
– Hjärnan och röda blodkroppar måste ha minst 100 gram kolhydrater varje dag. Vid brist på glukos (den enklaste kolhydratformen) kan kolhydrater bildas även från protein och fett.  Vid långvarig kolhydratbrist bildar kroppen ketonkroppar vilket i och för sig ger hjärnan och andra organ energi, men som är ett tecken på att kroppsvävnad bryts ned. Det kan enkelt uttryckas som ett inte ändamålsenligt sätt att omsätta energi på. På läkarspråk kallas detta att kroppen har kommit i katabolt (nedbrytande) tillstånd. Du överlever även om du inte äter så mycket kolhydrater, men det är inget smart sätt att ge kroppen energi på, avslutar Liza Rosén.

Läs mer här

Vad tycker du? Kommentera gärna på vår facebook!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras