Träna tillsammans med familjen – 9 tips

Svårt att få till träningen som förälder? Kör ihop med barnen och bygg både styrka och gemenskap. Inför sportlovet ger Terese Alvén, tvåbarnsmamma, författare och träningsexpert, några tips hur du kan träna tillsammans med familjen.

Forskning visar att barn blir mer stillasittande, vilket även gäller på helger och semestern. Men det behöver inte vara så. Det finns mängder av roliga sätt att aktivera sig tillsammans som familj. Där både barn och vuxna får umgås och förbättra sin hälsa. Och det bästa med semestern är att det finns tid, så utnyttja den till aktiv lek och träning tillsammans.

– Genom att träna tillsammans slår ni flera flugor i en smäll. Ni får till er träning, ni jobbar med ert samspel och upplever saker ihop och ni kan skratta tillsammans samtidigt som ni lär er nya saker, säger Terese Alvén.

Aktiv sommar del 2 – träna tillsammans med familjen i sommarTerese Alvén är själv mamma till två barn, författare av boken ”Träna tillsammans med familjen”, skriver en hälsoblogg och lever ett aktivt liv. Här ger hon dig några råd som kommer få hela familjen att må bra och ha roligt tillsammans.

Träna tillsammans med familjen – 9 tips

1. Stäng av skärmen. Skärmar är tid och rörelsetjuvar. Vi är oftast extremt stilla vid skärmen och vi kan sitta där hur länge som helst när olika spel och filmer suger tag i oss. Så första steget för att få in mer rörelse är att begränsa och stänga av skärmen.

2. Var utomhus. Det är lättare att röra sig om man är utomhus. Detta är perfekt på sportlovet! Har ni snö finns massor av roliga sporter och lekar. Åk pulka, skidor, snowboard, skridskor, bygg snögubbar och ha snöbollskrig. Om barmark är det oemotståndligt att springa på ett stort fält, klättra på ett spännande berg eller ta sig över stockar och stenar i skogen. Ut i naturen, den bjuder in till rörelse!

3. Välj varannan gång. För att få med familjen, låt alla vara med och välja vilka aktiviteter ni vill göra. Allt tycker inte alla är superkul, men gör det som ett gemensamt projekt att röra på er tillsammans och testa olika sporter eller träningssätt.

4. Gör det inte så allvarligt. Träning behöver inte handla om prestation och tävling. Några minuters dans till en bra låt, gå en äventyrspromenad eller bygg en hinderbana i vardagsrummet. Var lekfull och utforska vad kroppen klarar av.

5. Var en bra förebild. Rör du på dig som vuxen blir det lättare för barnen att ta efter. Visa att du tycker om att röra på dig och att du mår bra av det. Och förklara gärna varför det är viktigt.

6. Bollar, rackets/klubbor och en spelvänlig yta är allt som behövs för roliga lekar med familj och vänner.

7. Stafetter, kull-lekar och parövningar är roligt att köra ihop. Låt barnen säga sina favoritlekar, de brukar ha stenkoll på bra övningar.

8. Härma djur och testa att röra kroppen i olika riktningar. Funkar oavsett om ni är på en i en fjällstuga eller hemma. Yoga är som gjort för lek.

9. Parkhäng. Ofta räcker det att bara gå ut för att alla ska vara nöjda. Ta med en snowracer eller fotboll, lite fika och gå till närmsta park.

Foton: Jane Haglund

Text: Terese Alvén

Ålder: 35

Familj: Man och två barn

Instagram: @teresealven

Gör: Hälsoskribent, tränare och författare. Har bland annat skrivit boken ”Träna tillsammans med familjen” som inspirerar familjer med barn 0–12 år att röra på sig tillsammans.

Inga Kommentarer Ännu

Lämna Ett Svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.