Ät äggfrukost om du vill slippa bli hungrig långt innan lunch

Ät äggfrukost om du vill slippa bli hungrig långt innan lunch

Håller vi oss mätta efter frukost är det större chans att vi inte föräter oss vid lunch eller längre fram på dagen. Nya studier visar att de frukostar som innehåller en betydande mängd ägg håller oss mätta längst.

FAKTA De fyra frukostar som ingick i studien

Frukost 1. “Ägg & Bröd” Kokta ägg, Lingongrova (fiber 6 %) och margarin (40 % fett)

Frukost 2. “Ägg & frukt”
Kokta ägg, valnötter, apelsinjuice, äpple med skal (Granny Smith), banan

Frukost 3. ”Yoghurt & müsli”
Müsli (Sunt & Gott, Finax), naturell yoghurt (3% fett), banan, apelsinjuice, socker

I ett led mot fetman genomfördes en studie vid institutionen för Livsmedelsteknik på Lunds universitet under våren 2016. Den jämför fyra olika frukostar; ”ägg och bröd”, ”ägg och frukt”, ”yoghurt och müsli” samt ”bröd och marmelad”. Alla frukostar hade samma energiinnehåll men de två sista innehöll mer kolhydrater och mindre protein än de två första. Hur de olika alternativen påverkade mättnadskänslan fastställdes bland annat genom att mäta efterföljande energiintag. Deltagarna i studien fick äta sig mätta vid nästa måltid, därefter mättes mängden lunch och energimängd.

Läs mer: Därför är ägg nyttigt

Resultatet visar att de båda äggfrukostarna ledde till i det lägsta energiintaget vid den efterföljande lunchen. Den frukost som bestod av bröd och marmelad gav – föga otippat – den största hungerkänslan och resulterade i ett energiintag vid lunchen på nästan 500 kJ högre än för de som ätit äggfrukost. Den frukost som bestod av yoghurt och müsli gav även den ett något högre energiintag vid lunchen jämfört med äggfrukostarna.

Högt näringsinnehåll för längre mättnadskänsla
De olika frukostarna påverkade mättnad och hunger olika beroende på hur lång tid som gått efter att man ätit sin frukost. Mättnadskänslan direkt efter frukost påverkas troligen i hög grad av själva mängden av frukost. Frukostarna som bestod av ”ägg och frukt” samt ”yoghurt och müsli” vägde mest och gav därför initialt högst känsla av mättnad, medan de båda äggfrukostarna gav längst mättnadskänsla. Det talar för att kvalitén hos näringskomponenterna påverkar hur länge man håller sig mätt.

Öka proteinet och minska sockret
En av de tydligaste mat- och hälsotrenderna de senaste åren är ökat proteininnehåll i kosten och minskat sockerintag. Trots det är det många som får i sig för mycket socker utan att känna till det. Det är inte ovanligt att en helt vanlig svensk frukost innehåller 15 teskedar socker.

Läs mer: Därför tror vi fortfarande att koleserol är farligt

– Väljer man en äggfrukost får man i sig i stort sett alla näringsämnen som kroppen behöver, utan något onödigt socker. Dessutom är det nu bevisat även i Sverige att man håller sig mätt länge när man äter ägg till frukost,  säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare för branschorganisationen Svenska Ägg, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Snabbaste sättet att skala ett ägg (film)

Läs mer. 3 goda recept med ägg

Text: Redaktionen
Bild: Pixabay 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras