8 orsaker till varför du inte får träningsresultat

Spenderar du mycket tid på gymmet utan att få de träningsresultat du vill ha? Här hittar du 8 vanliga orsaker.

Det är såklart helt ok att träna utan specifika träningsresultat i sikte, för att du tycker det är kul och mår bra av det du gör. Däremot är det trist om du kämpar mot mål du aldrig uppnår. Checka av våra punkter och se om något av detta kan vara anledningen.

8 orsaker till varför du inte ser något träningsresultat

1. Du vilar och sover inte tillräckligt.

Att sova och vila är som bekant viktigt för att din kropp ska kunna återhämta sig. Planera in vilodagar precis som du planerar in träningsdagar och bestäm en klocktid då du ska ligga i sängen – utan mobil eller annan skärm (läs om 5 vanliga misstag innan du ska sova). Det är under djupsömnen du reparerar och bygger kroppen muskler. Hur mycket sömn man behöver är individuellt, men en tumregel är att sova 7-8 timmar varje natt. Får du inte tillräckligt med god nattsömn kan det vara med en tupplur under dagen.

2. Du utmanar inte dig själv tillräckligt.

Samma övningar, samma vikter och samma rutiner på gymmet fungerar i början, men sen behöver kroppen utmanas för att få träningsresultat. Våga testa nya övningar, öka vikterna, byta upplägg, kanske en ny träningsform och tänk ”JAG KAN!”

3. Du tränar inte så hårt som du tror.

Att spendera en timme på gymmet behöver inte betyda att du har tränat tillräckligt. Du måste inte köra till utmattning varje pass, det är sällan hållbart i längden, men att då och då kliva över din bekvämlighetszon är bra om du vill ha träningsresultat. En vanlig riktlinje är att öka vikterna när du klarar du över 12 repetitioner. Tränar du med för lätta vikter stimuleras inte musklerna till att växa, om ökad styrka och muskelmassa är ditt mål.

4. Du har ingen konkret plan.

Om du kommer till gymmet utan att veta vad du ska träna och varför du ska köra en viss övning blir resultatet ofta sämre. Intensiteten blir lätt sämre utan en plan och det är lätt att gå omkring förvirrad bland alla maskiner och vikter. Ha en tydlig målsättning och gör en plan. Ta hjälp av instruktörer eller en personlig tränare för att få vägledning om vad du bör satsa på för att uppnå ditt mål. Läs mer om träningplanering och målsättning här.

5. Du slarvar med maten.

För att se resultat av träningen behöver kroppen få rätt sorts bränsle. Vilken kost du ska äta beror bland annat på vad du har för syfte med träningen och hur hårt du tränar. En generell regel är dock att äta rikligt med protein eftersom det är musklernas byggstenar, men alla näringsämnen fyller sin funktion. Fyll gärna på med protein och kolhydrater så fort du kan efter träningen då musklerna är nedbrutna och glykogendepåerna är kraftigt reducerade. Drick rikligt med vatten och satsa på naturligt näringsrik mat. Kroppen behöver energi för att växa och bli starkare.

6. Du stressar för mycket.

Långvarig och negativ stress gör att kortisolnivåerna rubbas, vilket kan leda till uteblivna resultat. Förhöjda nivåer av kortisol försämrar ämnesomsättningen och fettförbränningen, samtidigt som det motverkar muskeluppbyggnad och kroppens återhämtning. Försök hitta det som sänker din inre stress och ger mer energi.

7. Du är för social.

Gemenskap är en stor del av träning, men om du har höga mål är det bra att vänta med snacket till mellan dina set eller efter passet. Behåll fokus på träningen och vila inte för länge mellan övningarna. Var även uppmärksam på hur mycket tid som går åt till att kolla på mobiltelefonen.

8. Du är för otålig.

Precis som du inte blir tjock av att äta en pizza någon gång ibland, blir du inte stark av ett träningspass här och var. Det krävs tålamod och regelbunden träning. Ge inte upp så kommer resultaten.

All lycka till!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras