6 vanliga löpskador – och hur du undviker dem

löparskador

Under vår- och sommarhalvåret är det allt fler som lockas ut i löpspåret, men det är inte helt ovanligt med löpskador om man går ut för hårt i början. Olika typer av problem med knän, underben, fötter och vrister – som du kan undvika eller lindra om skadan redan är skedd. Här går vi igenom vanliga löpskador och hur du tar dig tillbaka ut i spåret så snabbt som möjligt. 

Inflammerade benhinnor, ömma hälsenor, smärtor i knän – skador som är väldigt vanliga bland de flesta löpare. Det går dock att undvika med bättre löpteknik, stadiga skor, kompressionskläder och andra hjälpmedel som skoinlägg och knäskydd. Sist men inte minst – du kan slippa undan skador genom att inte gå ut för hårt i din träning om du haft ett längre uppehåll eller är nybörjare inom löpning.

6 vanliga löpskador och hur du undviker dem

Benhinneinflammation

Benhinneinflammation – kanske en av de vanligaste skadorna bland löpare. Det innebär
att du har överbelastat insidan av ditt skenben och beror oftast på att man gått ut för hårt i sin träning. För att undvika detta bör du helt enkelt ta det lugnt i början och trappa upp din träning successivt, använda bra skor och inte springa på för hårt underlag. Kompressionsstrumpor och andra kompressionskläder ger dig stabilitet och minskar risken för vävnadsskador, ökar blodcirkulationen och påskyndar läkningsprocessen efter träning. 

Löparknä

Löparknä är inte helt ovanligt bland människor som springer mycket. Det beror på en överbelastningsskada i bindvävshinnan, slemsäcken eller benhinnan vid knät. Du får då ont på utsidan av knät och du känner framförallt av smärtan när du springer eller hoppar. För att inte drabbas av löparknä bör du undvika träning i backar och återigen – inte gå ut för hårt i din träning och inte utföra aktiviteter som är en för stor påfrestning för dina knän. 

Meniskskador

Meniskskador är mycket vanligt och beror ofta på hastiga vridningar i knät. Detta innebär att den stabiliserande broskdelen i knät som fyller en stötdämpande funktion när du springer har skadats. Vanligtvis uppstår denna skada om du vrider om knät och man får då problem med svullnader, låsningar och att sitta på huk. Om du råkat ut för en sådan skada kan det hjälpa att stabilisera upp knät med knäskydd som också ökar blodcirkulationen.

Hopparknä

Hopparknä är en skada som sitter på framsidan av ditt knä och kan bli en konsekvens av att du tränat mer än vad ditt knä klarar av. Skadan uppkommer när patellarsenan under knäskålen är överbelastad och precis som du hör på namnet så sker det ofta om du utövar sporter där du hoppar mycket. Om du har drabbats av hopparknä så ansamlas det vätska och kärlaktiviteten ökar i knät. Du får då ont vid knäskålens nedre spets och vid knäskålssenan, framför allt när du hoppar. För att bli av med hopparknä krävs att du vilar, men att använda sig av ett knäskydd kan lindra smärtan och skynda på läkningen. 

I en djungel av olika knäskydd kan det vara svårt att veta vilket man ska välja för att få den bästa avlastningen. Använd Rehabgrossistens guide för att välja rätt hjälpmedel utifrån dina egna behov. 

löparskador

Hälsporre

Hälsporre är tyvärr något många lider av. Om du drabbas av hälsporre så får du en utväxt på plantarfascian efter det att den har överbelastas. Det läker oftast av sig själv, men kan ta lång tid. För att undvika hälsporre bör du använda stadiga skor och långsamt trappa upp din träningsbelastning. En hälkopp kan göra stor nytta genom att stabilisera upp hälen och ge avlastning vid hälsmärtor.

Hälseneinflammation

Om du har drabbats av en hälseneinflammation är det senan som har skadats, men det är inte på grund utav en inflammation. Istället är det småskador i senan som har läkts på fel sätt och nu ger dig smärtkänningar. Hälseneinflammation ger ofta symtom såsom svullnad, smärta, stelhet och ömhet vid hälsenan.Det är en mycket vanlig löparskada och även denna uppstår om hälsenan har överbelastats.

▶︎ Läs mer om löpskador och andra problem och hitta produkterna som hjälper dig här hos Rehabgrossisten!

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras